Kotki

WRZESIEŃ

Pierwszy tydzień września za Nami! Wszystkie dzieci bardzo stęskniły się za sobą. Było mnóstwo zabaw i śmiechu, a to dopiero początek naszej przedszkolnej przygody.

Piosenka i wiersz

Piosenka  „Odkrywam siebie” sł. J. Koczanowski, muz. A. Wolski

1.Dlaczego lubię jabłka i gruszki,
wcale nie chcę zjadać pietruszki?
Dlaczego czasem boli mnie brzuszek,
to jest ciekawe, wiedzieć to muszę?
Refren :
Odkrywam siebie,
poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.
2.Lubię się cieszyć, nie lubię smucić
miło gdy mama piosenki nuci,
i chociaż bardzo boję się burzy,
to lubię brodzić w dużej kałuży.
 Refren :
Odkrywam siebie,
poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.
3.Pokrzywa parzy, a fiołek pachnie,
jak to się dzieje, że tak jest właśnie?
muszę to poznać i poznać siebie
bo jest to ważne dla mnie i ciebie.

    Wiersz „Zabawki” I. R. Salach

Gdy zabawkę chcesz zdjąć z półki,
najpierw o to spytaj panią,
a pozwoli, gdy zobaczy,
jaką masz ochotę na nią.
Gdy sam nie potrafisz potem
Jej odłożyć na półeczkę,
Znowu pani ci pomoże.
Szanuj swoją zabaweczkę!

Tematyka cykliczna- Wrzesień

  I.  Witajcie w przedszkolu!
II. Droga do przedszkola.
III.  Nadeszła jesień
IV.  Co robią zwierzęta jesienią.

 Zadania wychowawcze:

–    zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy,
–    rozwijanie sprawności manualnej,
–    rozwijanie percepcji wzrokowej
–    zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników,
–    zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu
–    opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu,
–    umuzykalnianie dzieci,
–    rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej,
–    rozpoznawanie papieru o różnych fakturach,
–    rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni,
–   rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji,
–   zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej,
–   przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich     znaczenia dla społeczeństwa,
–   rozwijanie sprawności fizycznej,
–   rozwijanie słuchu fonematycznego,
–   rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych,
–   zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park,
–   rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki,
–   wyrażanie obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej,
–   budzenie zainteresowania figurami geometrycznymi,
–   ćwiczenia narządów artykulacyjnych, różnicowanie głosek,
–   poszerzanie doświadczeń plastycznych,
–   dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu,
–   zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi,
–   rozwijanie mowy,
–   rozwijanie umiejętności liczenia,
–   rozwijanie poczucia rytmu muzycznego,
–   rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej, rozwijanie orientacji przestrzennej,
–   łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.


PAŹDZIERNIK

Tematyki cykliczne realizowane w październiku

  1. Jesień w sadzie.
  2. Jesień na działce.
  3. O samym sobie.
  4. Nasze zmysły.

 Zadania wychowawcze:

  1. Tydzień

–        zapoznanie z wyglądem sklepu, z pracą ekspedientki,
–        zapoznanie z nazwami drzew owocowych,
–        segregowanie owoców ze względu na ich pochodzenie,
–        zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę,
–        kształtowanie poczucia rytmu,
–        wyrażanie własnych obserwacji w pracy plastycznej,
–        rozwijanie sprawności fizycznej,
–        ustalanie równoliczności zbiorów,
–        rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,

2.Tydzień

–        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
–        rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
–        wielozmysłowe poznawanie warzyw,
–        kształtowanie poczucia rytmu muzycznego,
–        zapoznanie ze sposobem wykonania stempli z warzyw oraz odbitek z ich wykorzystaniem,
–        zachęcanie do zabawy w teatr,
–        rozwijanie umiejętności liczenia,

3.Tydzień

–        rozwijanie umiejętności wyrażania i nazywania emocji,
–        zachęcanie do stosowania zwrotów grzecznościowych,
–        organizowanie sytuacji sprzyjających budowaniu dziecięcych systemów wartości,
–        przyporządkowanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
–        organizowanie zabaw muzyczno-ruchowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych,
–        poznanie cech kwadratu,
–        tworzenie formy przestrzennej poznawanie i kontynuowanie rytmów,

4.Tydzień

–        rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
–        uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów,
–        nauka piosenki,
–        uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
–        podkreślanie znaczenia zmysłu wzroku,
–        poznawanie różnych rodzajów okularów,
–        rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,

PIOSENKA

„Jesień w sadzie i ogrodzie” (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

  1. Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie
         dojrzały przysmaki , które jemy co dzień.

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
       złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2

  1. Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.
         Czy już wszyscy wiecie ,co nam dała jesień?

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
       złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2

WIERSZ

Maria Konopnicka „Jesienią”

Jesienią, jesienią
Sady się rumienią: 
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią. 
Czerwone jabłuszka, 
Złociste gruszeczki
Świecą się, jak gwiazdy, 
Pomiędzy listeczki. 
— Pójdę ja się, pójdę
Pokłonić jabłoni, 
Może mi jabłuszko
W czapeczkę uroni! 
— Pójdę ja do gruszy, 
Nastawię fartuszka, 
Może w niego spadnie
Jaka śliczna gruszka! 
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią; 
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią. 

WIERSZ

Maria Kownacka „W spiżarni”

W spiżarni na półkach 
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty, 
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach, 
i grzybki suszone,
Są główki kapusty, 
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato-gdy słoik otworzę.

PIOSENKA

„Nasze uszy słyszą świat” (sł. Dorota Gellner)

  1. Każdy z nas ma dwoje oczu,
    które widzą wszystko, widzą wszystko.
    Błękit nieba, biały domek,
    zieleń traw i listków, traw i listków.

Ref: Uszy słyszą ptaków śpiew,
       dzwonki deszczu, granie drzew.
       A nad stawem chóry żab,
       nasze uszy słyszą świat!

  1. Każdy z nas ma jeden nosek,
    do wąchania kwiatków, do wąchania.
    Czasem także do kichania, do kichania,
    lecz na szczęście, rzadko do kichania.

Ref: Uszy słyszą ptaków śpiew,
       dzwonki deszczu, granie drzew.
       A nad stawem chmary żab,
       nasze uszy słyszą świat.

        


 Listopad

 Tematyki cykliczne realizowane w październiku

  • Jesienne nastroje
  • Dbamy o zdrowie
  • Moje domowe zwierzątko
  • Urządzenia elektryczne

 Zadania wychowawcze:  

  1. Tydzień
  • utrwalanie nazw pór roku,
  • zapoznanie z literą i: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • rozwijane sprawności fizycznej,
  • zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zapoznanie z figurą geometryczną- trójkątem,
  • rozwijanie mowy i myślenia,
  • zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca,
  • poznawanie nowej techniki plastycznej,

       2.Tydzień

  • zapoznanie z literą t: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • uświadamianie znaczenia zdrowia dla każdego człowieka,
  • zachęcanie dzieci do spożywania zdrowej żywności,
  • zapoznanie z wyglądem, budową, nazwa tamburynu i grą na nim,
  • zapoznanie z praca stomatologa,
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 5,
  • poznawanie nazw posiłków i pór dnia,

     3. Tydzień

  • zapoznanie z literą d: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • zapoznanie z figurą geometryczną  – prostokątem,
  • poznawanie swoich praw i obowiązków,
  • poznawanie właściwości magnesu,
  • przygotowanie do nauki czytania,

    4. Tydzień

  • zapoznanie z literą k: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • rozpoznanie i nazywanie figur geometrycznych,
  • porównywanie liczebności zbiorów,
  • zwracanie uwagi na znaczenie prądu w gospodarstwie domowym,
  • poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • poznawanie złych przewodników ciepła i dobrych przewodników ciepła,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

WIERSZ  ,, Kropelki ” M. Przewoźniak

Kapu kap!Kapu kap!
Kropla woła:
Złap mnie! Złap!
Deszcz szeleści,
pada, kapie.
Kto kropelki deszczu złapie?
Kapu, kap!Kapu kap!
-Ty, kałużo, krople złap!
Łapie krople więc kałuża,
ale tylko się nachmurza.
– Jak mam łapać te kropelki,
gdy zmieniają się w bąbelki?
Jak to dziwnie się odbywa,
wpadła kropla – bąbel pływa!
Kto nauczy wreszcie mnie,
Czy złapałam je, czy nie?

 

PIOSENKA ,,Kapie z nieba”

    1. Kapie z nieba coś od rana,

myślę, że to deszcz,
zaraz idziesz do przedszkola,
dobrze o tym wiesz.

Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też
by nie przemoczył cię jesienny deszcz,
by nie przemoczył cię jesienny deszcz.

      1. Czas już chyba włożyć kurtkę,

bardzo zimno jest.
Żółte liście wiatr rozrzuca
i znów pada deszcz.

      1. Już kałuże na chodnikach

przelewają się.
Załóż dzisiaj swe kalosze
by pokonać je.

 

PIOSENKA „Mówię o Tobie dobrze”

        1. Mówię o tobie z dumą
          Myślę o tobie z troską
          Jesteś drogim skarbem
          Moją kochaną Polską
        2. Mówię o tobie dobrze
          Śpiewam o tobie głośno
          Myślę zawsze pięknie
          Moja najdroższa Polsko

Refren:
Kochana Polsko
Kochana Polsko
Kochana Polsko
Polsko

        1. Mówię o tobie czule
          Prawdę o tobie głoszę
          W sercu moim zawsze
          Cząstkę ojczyzny noszę
        2. Myślę o tobie ciepło
          W ciszy się modlę z troską

Jesteś moim domem
Zawsze mi bliską Polską

Refren:
Kochana Polsko…
Wywalczona
Okupiona krwią
Bliska mojemu sercu
Zadana mi na zawsze
Umiłowana
Piękna, szlachetna
Polska
Polska