Kotki

WRZESIEŃ

Pierwszy tydzień września za Nami! Wszystkie dzieci bardzo stęskniły się za sobą. Było mnóstwo zabaw i śmiechu, a to dopiero początek naszej przedszkolnej przygody.

Piosenka i wiersz

Piosenka  „Odkrywam siebie” sł. J. Koczanowski, muz. A. Wolski

1.Dlaczego lubię jabłka i gruszki,
wcale nie chcę zjadać pietruszki?
Dlaczego czasem boli mnie brzuszek,
to jest ciekawe, wiedzieć to muszę?
Refren :
Odkrywam siebie,
poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.
2.Lubię się cieszyć, nie lubię smucić
miło gdy mama piosenki nuci,
i chociaż bardzo boję się burzy,
to lubię brodzić w dużej kałuży.
 Refren :
Odkrywam siebie,
poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.
3.Pokrzywa parzy, a fiołek pachnie,
jak to się dzieje, że tak jest właśnie?
muszę to poznać i poznać siebie
bo jest to ważne dla mnie i ciebie.

    Wiersz „Zabawki” I. R. Salach

Gdy zabawkę chcesz zdjąć z półki,
najpierw o to spytaj panią,
a pozwoli, gdy zobaczy,
jaką masz ochotę na nią.
Gdy sam nie potrafisz potem
Jej odłożyć na półeczkę,
Znowu pani ci pomoże.
Szanuj swoją zabaweczkę!

Tematyka cykliczna- Wrzesień

  I.  Witajcie w przedszkolu!
II. Droga do przedszkola.
III.  Nadeszła jesień
IV.  Co robią zwierzęta jesienią.

 Zadania wychowawcze:

–    zachęcanie do poznawania imion kolegów i koleżanek z grupy,
–    rozwijanie sprawności manualnej,
–    rozwijanie percepcji wzrokowej
–    zachęcanie do bliższego poznawania swoich rówieśników,
–    zapoznanie ze zwyczajami panującymi w przedszkolu
–    opracowanie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu,
–    umuzykalnianie dzieci,
–    rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej,
–    rozpoznawanie papieru o różnych fakturach,
–    rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni,
–   rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji,
–   zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej,
–   przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich     znaczenia dla społeczeństwa,
–   rozwijanie sprawności fizycznej,
–   rozwijanie słuchu fonematycznego,
–   rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych,
–   zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park,
–   rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki,
–   wyrażanie obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej,
–   budzenie zainteresowania figurami geometrycznymi,
–   ćwiczenia narządów artykulacyjnych, różnicowanie głosek,
–   poszerzanie doświadczeń plastycznych,
–   dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu,
–   zapoznanie z wybranymi grzybami – jadalnymi i niejadalnymi,
–   rozwijanie mowy,
–   rozwijanie umiejętności liczenia,
–   rozwijanie poczucia rytmu muzycznego,
–   rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej, rozwijanie orientacji przestrzennej,
–   łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.


PAŹDZIERNIK

Tematyki cykliczne realizowane w październiku

  1. Jesień w sadzie.
  2. Jesień na działce.
  3. O samym sobie.
  4. Nasze zmysły.

 Zadania wychowawcze:

  1. Tydzień

–        zapoznanie z wyglądem sklepu, z pracą ekspedientki,
–        zapoznanie z nazwami drzew owocowych,
–        segregowanie owoców ze względu na ich pochodzenie,
–        zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę,
–        kształtowanie poczucia rytmu,
–        wyrażanie własnych obserwacji w pracy plastycznej,
–        rozwijanie sprawności fizycznej,
–        ustalanie równoliczności zbiorów,
–        rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu,

2.Tydzień

–        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
–        rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
–        wielozmysłowe poznawanie warzyw,
–        kształtowanie poczucia rytmu muzycznego,
–        zapoznanie ze sposobem wykonania stempli z warzyw oraz odbitek z ich wykorzystaniem,
–        zachęcanie do zabawy w teatr,
–        rozwijanie umiejętności liczenia,

3.Tydzień

–        rozwijanie umiejętności wyrażania i nazywania emocji,
–        zachęcanie do stosowania zwrotów grzecznościowych,
–        organizowanie sytuacji sprzyjających budowaniu dziecięcych systemów wartości,
–        przyporządkowanie odpowiednich barw bohaterom pozytywnym i bohaterom negatywnym,
–        organizowanie zabaw muzyczno-ruchowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych,
–        poznanie cech kwadratu,
–        tworzenie formy przestrzennej poznawanie i kontynuowanie rytmów,

4.Tydzień

–        rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
–        uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów,
–        nauka piosenki,
–        uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
–        podkreślanie znaczenia zmysłu wzroku,
–        poznawanie różnych rodzajów okularów,
–        rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,

PIOSENKA

„Jesień w sadzie i ogrodzie” (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

  1. Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie
         dojrzały przysmaki , które jemy co dzień.

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
       złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2

  1. Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.
         Czy już wszyscy wiecie ,co nam dała jesień?

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
       złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2

WIERSZ

Maria Konopnicka „Jesienią”

Jesienią, jesienią
Sady się rumienią: 
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią. 
Czerwone jabłuszka, 
Złociste gruszeczki
Świecą się, jak gwiazdy, 
Pomiędzy listeczki. 
— Pójdę ja się, pójdę
Pokłonić jabłoni, 
Może mi jabłuszko
W czapeczkę uroni! 
— Pójdę ja do gruszy, 
Nastawię fartuszka, 
Może w niego spadnie
Jaka śliczna gruszka! 
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią; 
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią. 

WIERSZ

Maria Kownacka „W spiżarni”

W spiżarni na półkach 
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty, 
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach, 
i grzybki suszone,
Są główki kapusty, 
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato-gdy słoik otworzę.

PIOSENKA

„Nasze uszy słyszą świat” (sł. Dorota Gellner)

  1. Każdy z nas ma dwoje oczu,
    które widzą wszystko, widzą wszystko.
    Błękit nieba, biały domek,
    zieleń traw i listków, traw i listków.

Ref: Uszy słyszą ptaków śpiew,
       dzwonki deszczu, granie drzew.
       A nad stawem chóry żab,
       nasze uszy słyszą świat!

  1. Każdy z nas ma jeden nosek,
    do wąchania kwiatków, do wąchania.
    Czasem także do kichania, do kichania,
    lecz na szczęście, rzadko do kichania.

Ref: Uszy słyszą ptaków śpiew,
       dzwonki deszczu, granie drzew.
       A nad stawem chmary żab,
       nasze uszy słyszą świat.

        


 Listopad

 Tematyki cykliczne realizowane w listopadzie

  • Jesienne nastroje
  • Dbamy o zdrowie
  • Moje domowe zwierzątko
  • Urządzenia elektryczne

 Zadania wychowawcze:  

  1. Tydzień
  • utrwalanie nazw pór roku,
  • zapoznanie z literą i: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • rozwijane sprawności fizycznej,
  • zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zapoznanie z figurą geometryczną- trójkątem,
  • rozwijanie mowy i myślenia,
  • zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca,
  • poznawanie nowej techniki plastycznej,

       2.Tydzień

  • zapoznanie z literą t: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • uświadamianie znaczenia zdrowia dla każdego człowieka,
  • zachęcanie dzieci do spożywania zdrowej żywności,
  • zapoznanie z wyglądem, budową, nazwa tamburynu i grą na nim,
  • zapoznanie z praca stomatologa,
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 5,
  • poznawanie nazw posiłków i pór dnia,

     3. Tydzień

  • zapoznanie z literą d: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • zapoznanie z figurą geometryczną  – prostokątem,
  • poznawanie swoich praw i obowiązków,
  • poznawanie właściwości magnesu,
  • przygotowanie do nauki czytania,

    4. Tydzień

  • zapoznanie z literą k: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • rozpoznanie i nazywanie figur geometrycznych,
  • porównywanie liczebności zbiorów,
  • zwracanie uwagi na znaczenie prądu w gospodarstwie domowym,
  • poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • poznawanie złych przewodników ciepła i dobrych przewodników ciepła,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

WIERSZ  ,, Kropelki ” M. Przewoźniak

Kapu kap!Kapu kap!
Kropla woła:
Złap mnie! Złap!
Deszcz szeleści,
pada, kapie.
Kto kropelki deszczu złapie?
Kapu, kap!Kapu kap!
-Ty, kałużo, krople złap!
Łapie krople więc kałuża,
ale tylko się nachmurza.
– Jak mam łapać te kropelki,
gdy zmieniają się w bąbelki?
Jak to dziwnie się odbywa,
wpadła kropla – bąbel pływa!
Kto nauczy wreszcie mnie,
Czy złapałam je, czy nie?

 
PIOSENKA ,,Kapie z nieba”

Kapie z nieba coś od rana,

myślę, że to deszcz,
zaraz idziesz do przedszkola,
dobrze o tym wiesz.

Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też
by nie przemoczył cię jesienny deszcz,
by nie przemoczył cię jesienny deszcz.

Czas już chyba włożyć kurtkę,
bardzo zimno jest.
Żółte liście wiatr rozrzuca
i znów pada deszcz.

Już kałuże na chodnikach
przelewają się.
Załóż dzisiaj swe kalosze
by pokonać je.

PIOSENKA „Mówię o Tobie dobrze”

Mówię o tobie z dumą
Myślę o tobie z troską
Jesteś drogim skarbem
Moją kochaną Polską

Mówię o tobie dobrze
Śpiewam o tobie głośno
Myślę zawsze pięknie
Moja najdroższa Polsko

Refren:
Kochana Polsko
Kochana Polsko
Kochana Polsko
Polsko

Mówię o tobie czule
Prawdę o tobie głoszę
W sercu moim zawsze
Cząstkę ojczyzny noszę

Myślę o tobie ciepło
W ciszy się modlę z troską
Jesteś moim domem
Zawsze mi bliską Polską

Refren:
Kochana Polsko…
Wywalczona
Okupiona krwią
Bliska mojemu sercu
Zadana mi na zawsze
Umiłowana
Piękna, szlachetna
Polska
Polska


GRUDZIEŃ

Tematyki cykliczne realizowane w grudniu

  1. Tu rosły paprocie.
  2. Nadchodzi zima.
  3. /Święta, święta.

Zadania wychowawcze:

I Tydzień

– rozwijanie percepcji słuchowej,
– zapoznanie z literą l: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
– zapoznanie z przypuszczalnymi przyczynami wyginięcia dinozaurów,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– zapoznanie z produktami powstałymi wskutek chemicznej przeróbki węgla,
– zapoznanie z praca górnika,
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
– zapoznanie z wyglądem i brzmieniem kołatki,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– rozwijanie sprawności manualnej,

II Tydzień

– dostrzeganie cykliczności pór roku,
– zapoznanie z literą y: małą drukowaną i pisaną,
– pamięciowe opanowanie utworu literackiego,
– umuzykalnianie dzieci,
– utrwalanie nazw elementów pogody,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6,
– rozwijanie mowy,
– rozwijanie umiejętności malowania na kartkach o różnej fakturze na zaproponowany temat,

III / IV Tydzień

rozwijanie mowy,
– zapoznanie z literą r: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– zachęcanie do wypowiadania się na temat zwyczajów świątecznych związanych z Wigilią, dzielenie się z spostrzeżeniami,
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0,
– zapoznanie ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia w różnych krajach europejskich,
– zapoznanie ze sposobem łączenia różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.

PIOSENKA

„Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju Święty”

1.Siedzę cichuteńko
patrzę na okienko
poruszyły się zasłonki!
chyba już go widzę!
chyba już go słyszę, zabrzęczały
jego sanek dzwonki

Ref:
Dzyń, dzyń, dzyń
Mikołaju Święty
Dzyń, dzyń, dzyń
przynieś nam prezenty

2.Co to? Co to? Co to?
Kto to? Kto to? Kto to?
Pan Mikołaj już się skrada
Ojej! Ja się boję x2
Ale bać się chyba nie wypada

Ref:
Dzyń, dzyń, dzyń
Mikołaju Święty
Dzyń, dzyń, dzyń
przynieś nam prezenty

WIERSZ

„Choinka” J. Koczanowska

Przyszła do przedszkola
Choinka zielona,
Powiedziała dzieciom:
Chcę być wystrojona.

Dzieci się zebrały,
Pracę podzieliły
I piękne ubranka
Chince zrobiły.

Świątecznie ubrana
Jasnym blaskiem świeci,
Choinka została
W przedszkolu u dzieci.

PIOSENKA

Jest taki dzień” Czerwone Gitary

Jest taki dzień, bardzo ciepły, choć grudniowy
Dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory
Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich
Dzień, który już każdy z nas zna od kołyski

Niebo ziemi, niebu ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
Drzewa ptakom, ptaki drzewom
Tchnienie wiatru płatkom śniegu

Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku
Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku
Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem
Dzień, piękny dzień, dziś nam rok go składa w darze

Niebo ziemi, niebu ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
A gdy wszyscy usną wreszcie
Noc igliwia zapach niesie


STYCZEŃ 

Tematyki cykliczne realizowane w styczniu:

      1. Zwierzęta są głodne.
      2. Zabawy na śniegu.

    3.Odwiedzili nas babcia i dziadziuś.

     I Tydzień

    Cele:

      1. rozwijanie mowy,
      2. zapoznanie z literą s: małą i wielką i pisaną,
      3. rozwijanie umiejętności liczenia,
      4. zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7,
      5. rozwijanie sprawności fizycznej,
      6. rozwijanie umiejętności wokalnych,
      7. zapoznanie z nazwami dni tygodnia,
      8. rozwijanie sprawności manualnych

    Treści programowe:

      1. nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia,
      2. odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze,
      3. dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
      4. uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych,
      5. rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze,
      6. porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >.

    II Tydzień

    Cele:

    1.rozwijanie aktywności twórczej,

  1. 2.zapoznanie z literą n: małą i wielką i pisaną,
  2. zapoznanie niebezpieczeństw podczas zabaw na śniegu,
  3. rozwijanie sprawności fizycznej,
  4. rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  5. kształtowanie poczucia rytmu,
  6. zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
  7. ukazywanie konsekwencji nieprzestrzegania zakazów dotyczących zimowych zabaw,
  8. rysowanie do wysłuchanego tekstu,
  9. Treści programowe:
  10. 1.rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
  11. 2.nabywanie płynności ruchów rąk
  12. 3.wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
  13. 4.przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  14. 5czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej,
  15. 6.rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów)
  16. III TydzieńCele:1.rozwijanie mowy,
  17. 2.zapoznanie z literą b: małą i wielką i pisaną,
  18. 3.przeliczanie w zakresie siedmiu,
  19. 4.rozwijanie sprawności manualnej,
  20. 5.rozwijanie pamięci słuchowej,
  21. 6.rozwijanie sprawności fizycznej,
  22. 7.rozwijanie umiejętności wokalnych,
  23. 8.prezentowanie swoich umiejętności,
  24. Treści programowe:
  25. 1.wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć,
  26. 2.wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości ,
  27. 3.godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek,
  28. 4.podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty,
  29. 5.próby tworzenia drzewa genealogicznego (trzypokoleniowego) swojej rodziny,
  30. 6.Rozwijanie myślenia logicznego poprzez: układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń
  31.                                                                                            PIOSENKA„Ptasi bar” (sł. i muz. Krystyna Gowik)

Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak!

W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,

lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny znak,
zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
Ptasi bar czynny jest cały dzień…

PIOSENKA

„Wesoła babcia’ (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

1.Moja babcia lubi śpiewać,
moja babcia lubi grać.
Lubi czytać dobre książki,
a w niedzielę dłużej spać.

Ref. Bo nieprawda, że to babcie
muszą ciągle w kuchni stać,
smażyć placki, jajecznice
i ubrania nasze prać.

2.Moja babcia jest zadbana
i ubiera modnie się.
Chodzi często do fryzjera
i wspaniale trzyma się.

Ref. Bo nieprawda, że to babcie…
A ja kocham swoją babcię
i pomagam ciągle jej.
by długo była młoda
i by żyło się jej lżej.
Bo nieprawda, że to babcie…

Wiersz

„Kocham Babcię i Dziadka” ( Bożena Forma)

Kocham mocno Babcię, Dziadka –
to nie żarty moi mili.
Dzisiaj im życzenia składam,
by sto latek jeszcze żyli.

Kiedy smutek mnie ogarnia
i wszystkiego mam już dosyć,
Dziadek mocno mnie przytuli,
o to go nie trzeba prosić.

Kiedy myślę o łakociach,
Babcia zaraz coś upiecze.
Muszę przyznać, te wypieki
najwspanialsze są na świecie.


LUTY

Tematyka cykliczna:

  • Jestem samodzielny w kuchni

Treści programowe: zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków; rozwijanie sprawności całego ciała; wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym; podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w najbliższym otoczeniu.

  • Nie jesteśmy sami w kosmosie

Treści programowe: poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata; poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego; poznawanie satelity Ziemi – Księżyca; czytanie całościowe wyrazów- nazw obrazków; odczytywanie zapisów matematycznych.

  • Chciałbym być matematykiem

Treści programowe: układanie rymów do podanych słów; dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku ;mierzenie długości ( szerokości) za pomocą: sznurka, dłoni, stopy, kroków; nazywanie figur geometrycznych, układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych; poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego.

  • Znamy te baśnie

Treści programowe: rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; wspólne układanie opowiadania, podawanie zakończeń znanych bajek, opowiadań; rozpoznawanie liter drukowanych; podawanie przyczyny i skutku danych zdarzeń; rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych; dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych; słuchanie wierszy, opowiadań, bajek polskich i zagranicznych autorów.

 
PRZYKŁADOWA PIOSENKA I WIERSZYK
 Baśniowe postacie (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

1.Znam legendy o powstaniu Krakowa
i stolicy Polski, Warszawie:
o szewczyku, o smoku i Wiśle
o syrence, i Warsie i Sawie. 

Ref. Książki niezwykłe, książki ciekawe,
tysiące legend, baśni i bajek.
Historii tyle, że trudno zliczyć,
chcę poznać wszystkie, więc będę je czytać.

  1. Z książek znam też krasnoludki, królewny

I Kopciuszka, wróżki i Śnieżkę,
Czerwonego Kapturka, kłamczuchę,
Kota w butach i Piękną Bestię

 
,,Podwieczorek w kolorowy wzorek” wiersz autorstwa Doroty Gellner

W kolorowy piękny wzorek.
Chleb nam pokroiła pani,
Resztę już zrobimy sami. Fiku-miku,
 Jest już obrus na stoliku!
Teraz szklanki i kubeczki,
Talerzyki i łyżeczki.
Kilka małych filiżanek
I złotego soku dzbanek.
Mam rzodkiewkę i szczypiorek …
Będzie pyszny podwieczorek!
W kolorowy, piękny wzorek.
Są kanapki w barwne łatki,
Na kubeczku kwitną kwiatki …
Z talerzyków zszedł baranek,
Zjada kwiatki malowane.
Teraz wszystkich zapraszamy: Babcie, dziadków, ciocie, mamy,
Koleżanki i kolegów
 -I życzymy im smacznego