Krasnale

WRZESIEŃ

Za nami pierwszy tydzień września. W grupie Krasnali nie ma już Mai, Gracjana, Amelii i Kordiana. Dołączyły do nas nowe dzieci: Ania, Ola, Sebastian, Hubert. Wszystkim życzymy samych dobrych chwil spędzonych we wspólnym gronie.
TEMATYKI CYKLICZNE W MIESIĄCU WRZEŚNIU:
1. To jestem ja
2. Moja grupa
3. Bezpieczny przedszkolak na drodze
4. Idzie jesień….przez park, las

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:
Do przedszkola
1.Rano budzę się, jaki piękny to czas,
słońce wstało już, a więc pora też wstać.
Szybko myję się, jem śniadanie i już
gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.

Ref. Do przedszkola, do przedszkola,
jak cudownie tutaj co dzień mija czas.
Do przedszkola, do przedszkola,
o tym już od rana marzy każdy z nas.

2.Pani czeka już i koledzy już są;
siadam w kole- to jest magiczny nasz krąg.
Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś
tu bawimy się, więc przychodzę co dzień.

Ćwiczymy koordynację słuchowo-ruchową przy utworze Części ciała B. Formy.
To są oczy-pomrugamy,
a to nosek-nim wąchamy,
w buzi zęby -kiedy jemy,
wszystko nimi pogryziemy.
To są ręce, brzuch, kolana,
A to nogi do biegania.
Co dnia rano każdy myje
brodę, czoło oraz szyję.

W pierwszym tygodniu realizowaliśmy następujące cele:
-rozwijanie kompetencji społecznych w zakresie poznawania samego siebie i innych,
-poznawanie zasad bezpieczeństwa,
-kształtowanie orientacji w schemacie ciała,
-rozwijanie mowy oraz spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
-zapoznawanie dzieci z obrazem graficznym ich imion.

Założone cele do realizacji w kolejnych tygodniach września:

Tydzień drugi:
-kształtowanie prawidłowych zachowań społecznych,
-rozwijanie umiejętności kontrolowania emocji,
-rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi.

Tydzień trzeci:
-zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze,
-rozwijanie dykcji i artykulacji,
-rozwijanie intuicji geometrycznej, utrwalanie pojęcia koła,
-poznawanie charakterystycznych cech różnych przedmiotów.

Tydzień czwarty:
-dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
-rozwijanie umiejętności obrazowania ruchem tekstu piosenki,
-rozwijanie sprawności rachunkowych poprzez porównywanie liczby kasztanów i żołędzi, łączenie ich w pary; określanie o ile więcej jest kasztanów lub żołędzi.


Dnia 21 września obchodziliśmy  Dzień Przedszkolaka. Dzieci bawiły się przy wesołej muzyce, brały udział w konkursach, zawodach. Urządziliśmy również zabawę w przebieranki. Na koniec wyszliśmy na podwórko, by puszczać bańki mydlane. Zmęczone ale zadowolone dzieci chętnie zjadły zupkę (nawet nasze największe niejadki). Oczywiście z okazji tak ważnego święta dzieci otrzymały prezenty i dyplomy.


PAŹDZIERNIK

Tematyki do realizowania:

1.Idzie jesień… przez ogród i sad
Przewidywane osiągnięcia i umiejętności dzieci:
-Uważnie słucha opowiadania,
-wykonuje  układ ruchowy do piosenki,
-rozwija umiejętności rachunkowe
-utrwala znajomość kolorów
-utrwala nazwy najczęściej spotykanych warzyw i owoców
 

2.Jesień idzie do zwierząt
Przewidywane osiągnięcia:
-poznaje miejsca, w którym jeże chronią się przed nadchodzącą zima,
-łączy śpiew z elementem ruchu,
-rozwija poczucie rytmu,
-poznaje sposoby przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy,
-rozwija sprawność ruchową
-poznaje wyglądu i sposobu odżywiania się wiewiórki,

3.Co z czego otrzymujemy
Przewidywane osiągnięcia:
potrafi wyzwalać empatię i wrażliwość,
-poznaje pochodzenie i wykorzystanie wełny,
-kształtuje poczucie rytmu,
-poznaje etapy powstawania mąki,
-poznaje znaczenie drzew w przyrodzie. 
-właściwie posługuje się monetami w zabawie,
-rozwija sprawności manualne

4.Idzie jesień… z deszczem
Przewidywane osiągnięcia:
-poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni,
-instrumentacja do piosenki,
-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
-dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu,
-rozwijanie sprawności ruchowej,
-utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu

Nadal ćwiczymy piękną wymowę:

ćwiczenia ortofoniczne „Zwierzęta w lesie”
dzieci powtarzają: sarna skacze – hop, hop, niedźwiedź mruczy – mru, mru, wiewiórka skacze – hyc, hyc, zając skacze – kic, kic, chomik tupie – tup, tup, myszka piszczy – pi, pi, pi

-ćwiczenia narządów artykulacyjnych  „Język na spacerze”.

Dzieci wypowiadają rymowankę (I. Fabiszewskiej), wykonując językiem i wargami następujące ruchy:
Raz języczek wędrowniczek poszedł sobie w świat- otwierają lekko buzię i dotykają, na zmianę,
językiem do prawego i do lewego kącika ust,
Podskakiwał, potupywał, taki z niego chwat – zamykają usta, wypychają językiem policzki (na
zmianę),
Był już w górach i w dolinach, teraz wrócił tu -dotykają językiem (na zmianę) górnego podniebienia
i dolnego podniebienia,
i w przedszkolu razem z dziećmi dmucha, ile tchu- dzieci układają wargi w kształt dziobka i lekko
wypuszczają powietrze.

Zapraszamy do zabawy paluszkowej „Wiewióreczka”

Dzieci: Wiewióreczka mała  – trzymają dłoń zaciśniętą w pięść,
kamyczek spotkała – wysuwają mały palec,
patyczek spotkała – wysuwają palec serdeczny,
robaczka spotkała – wysuwają palec środkowy,
szyszkę spotkała – wysuwają palec wskazujący,
orzeszka spotkała – wysuwają kciuk,
Kamyczek poklepała – palcami drugiej dłoni klepią mały palec
patyczek podrapała- lekko drapią palec serdeczny,
robaczka uściskała  – lekko ściskają palec środkowy,
szyszkę pogłaskała – głaszczą palec wskazujący,
a orzeszka zabrać chciała -lekko ciągną kciuk.

Piosenka do nauki „ Deszczyk” (słowa i muzyka B. Forma)

I. Kapu- kapu, pada deszcz, strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam: martwić się nie trzeba.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki, włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki i wesoło ruszaj w drogę.
Weź parasol zaraz do ręki, włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki i wesoło ruszaj w drogę. (2x)

II.Kapu-kapu, kapu, kap, deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak, idą sobie dzieci.

Ref.: Weź parasol…

III. Kapu-kapu, pada deszcz, wszystko mokre w koło.
Przez kałuże sobie skacz, śmiejąc się wesoło.

Ref.: Weź parasol…

Nauka wiersza B. Szelągowskiej „W spiżarni”

W spiżarni: kapusta, czerwone buraki,
marchewka, cebula, a w workach ziemniaki.
Na półkach słoiki: w nich ogórki, dżemy.
I te wszystkie skarby zimą chętnie zjemy.

      


Hymn Międzynarodowego Projektu Czytelniczego „Magiczna moc bajek”


LISTOPAD

TEMATYKI CYKLICZNE W LISTOPADZIE:

  1. Mój dom
  2. Moja rodzina
  3. Moje prawa i obowiązki
  4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:

„Moja mama i mój tata” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

1.To właśnie moja mama, a to mój tata, najlepszy chyba duet z całego świata.
Gdy mama zwykle nami i domem się zajmuje, to tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.
Ref.: Rower, pralkę i suszarkę, i zepsuty kran,
zamek w szafce i szufladce – wszystko zrobi sam.
Czy się okno nie domyka, czy też skrzypią drzwi,
tata wszystko to naprawi w mig.
Tata wszystko to naprawi w mig.

2.Więc mama robi obiad, zakupy, pranie, i o porządek w domu dba doskonale.
Upiecze pyszne ciasto i tort udekoruje, a tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.
Ref.: Rower, pralkę i suszarkę.
 
Wierszyki do nauki:

 „Wszystkie dzieci” – K. Datkun-Czerniak

W sercach dzieci radość gości
– gdy bezpieczne są.
Mają prawo do miłości
– przecież po to są.

„Czyścioch”- B. Forma

Mam kubek i szczotkę
zęby często myję.
Mydłem i ciepłą wodą
myję uszy i szyję.

Potem je dokładnie
wycieram ręcznikiem puszystym,
bo najważniejszym dla mnie,
to być pachnącym i czystym.         

Założone cele do realizacji w kolejnych tygodniach listopada:

Tydzień pierwszy:

  • zwracanie uwagi na architekturę, dostrzeganie różnic w wyglądzie domów,
  • poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
  • uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z korzystania z urządzeń elektrycznych bez zgody dorosłych.
  • podawanie swojego imienia i nazwiska,
  • podawanie swojego adresu zamieszkania,
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Tydzień drugi:

  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny,
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z członkami swojej rodziny,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,
  • ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie, lub liczenie.

Tydzień trzeci:

  • poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny,
  • zachęcanie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
  • rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez N.,
  • utrwalanie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka,

Tydzień czwarty:

  • zrozumienie konieczności zażywania lekarstw i spokojnego zachowania się podczas ich brania,
  • poznawanie zasad bezpieczeństwa związanych z zażywaniem lekarstw,
  • zapoznawanie z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania,
  • kształtowanie nawyków higienicznych,
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależności (np. klocki do klocków, kredki do kredek).