Krasnale

WRZESIEŃ

Za nami pierwszy tydzień września. W grupie Krasnali nie ma już Mai, Gracjana, Amelii i Kordiana. Dołączyły do nas nowe dzieci: Ania, Ola, Sebastian, Hubert. Wszystkim życzymy samych dobrych chwil spędzonych we wspólnym gronie.
TEMATYKI CYKLICZNE W MIESIĄCU WRZEŚNIU:
1. To jestem ja
2. Moja grupa
3. Bezpieczny przedszkolak na drodze
4. Idzie jesień….przez park, las

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:
Do przedszkola
1.Rano budzę się, jaki piękny to czas,
słońce wstało już, a więc pora też wstać.
Szybko myję się, jem śniadanie i już
gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.

Ref. Do przedszkola, do przedszkola,
jak cudownie tutaj co dzień mija czas.
Do przedszkola, do przedszkola,
o tym już od rana marzy każdy z nas.

2.Pani czeka już i koledzy już są;
siadam w kole- to jest magiczny nasz krąg.
Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś
tu bawimy się, więc przychodzę co dzień.

Ćwiczymy koordynację słuchowo-ruchową przy utworze Części ciała B. Formy.
To są oczy-pomrugamy,
a to nosek-nim wąchamy,
w buzi zęby -kiedy jemy,
wszystko nimi pogryziemy.
To są ręce, brzuch, kolana,
A to nogi do biegania.
Co dnia rano każdy myje
brodę, czoło oraz szyję.

W pierwszym tygodniu realizowaliśmy następujące cele:
-rozwijanie kompetencji społecznych w zakresie poznawania samego siebie i innych,
-poznawanie zasad bezpieczeństwa,
-kształtowanie orientacji w schemacie ciała,
-rozwijanie mowy oraz spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
-zapoznawanie dzieci z obrazem graficznym ich imion.

Założone cele do realizacji w kolejnych tygodniach września:

Tydzień drugi:
-kształtowanie prawidłowych zachowań społecznych,
-rozwijanie umiejętności kontrolowania emocji,
-rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi.

Tydzień trzeci:
-zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze,
-rozwijanie dykcji i artykulacji,
-rozwijanie intuicji geometrycznej, utrwalanie pojęcia koła,
-poznawanie charakterystycznych cech różnych przedmiotów.

Tydzień czwarty:
-dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
-rozwijanie umiejętności obrazowania ruchem tekstu piosenki,
-rozwijanie sprawności rachunkowych poprzez porównywanie liczby kasztanów i żołędzi, łączenie ich w pary; określanie o ile więcej jest kasztanów lub żołędzi.


Dnia 21 września obchodziliśmy  Dzień Przedszkolaka. Dzieci bawiły się przy wesołej muzyce, brały udział w konkursach, zawodach. Urządziliśmy również zabawę w przebieranki. Na koniec wyszliśmy na podwórko, by puszczać bańki mydlane. Zmęczone ale zadowolone dzieci chętnie zjadły zupkę (nawet nasze największe niejadki). Oczywiście z okazji tak ważnego święta dzieci otrzymały prezenty i dyplomy.


PAŹDZIERNIK

Tematyki do realizowania:

1.Idzie jesień… przez ogród i sad
Przewidywane osiągnięcia i umiejętności dzieci:
-Uważnie słucha opowiadania,
-wykonuje  układ ruchowy do piosenki,
-rozwija umiejętności rachunkowe
-utrwala znajomość kolorów
-utrwala nazwy najczęściej spotykanych warzyw i owoców

2.Jesień idzie do zwierząt
Przewidywane osiągnięcia:
-poznaje miejsca, w którym jeże chronią się przed nadchodzącą zima,
-łączy śpiew z elementem ruchu,
-rozwija poczucie rytmu,
-poznaje sposoby przygotowywania się wybranych zwierząt do zimy,
-rozwija sprawność ruchową
-poznaje wyglądu i sposobu odżywiania się wiewiórki,

3.Co z czego otrzymujemy
Przewidywane osiągnięcia:
potrafi wyzwalać empatię i wrażliwość,
-poznaje pochodzenie i wykorzystanie wełny,
-kształtuje poczucie rytmu,
-poznaje etapy powstawania mąki,
-poznaje znaczenie drzew w przyrodzie. 
-właściwie posługuje się monetami w zabawie,
-rozwija sprawności manualne

4.Idzie jesień… z deszczem
Przewidywane osiągnięcia:
-poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni,
-instrumentacja do piosenki,
-rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
-dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów, próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu,
-rozwijanie sprawności ruchowej,
-utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech jesiennego krajobrazu

Nadal ćwiczymy piękną wymowę:

ćwiczenia ortofoniczne „Zwierzęta w lesie”
dzieci powtarzają: sarna skacze – hop, hop, niedźwiedź mruczy – mru, mru, wiewiórka skacze – hyc, hyc, zając skacze – kic, kic, chomik tupie – tup, tup, myszka piszczy – pi, pi, pi

-ćwiczenia narządów artykulacyjnych  „Język na spacerze”.

Dzieci wypowiadają rymowankę (I. Fabiszewskiej), wykonując językiem i wargami następujące ruchy:
Raz języczek wędrowniczek poszedł sobie w świat- otwierają lekko buzię i dotykają, na zmianę,
językiem do prawego i do lewego kącika ust,
Podskakiwał, potupywał, taki z niego chwat – zamykają usta, wypychają językiem policzki (na
zmianę),
Był już w górach i w dolinach, teraz wrócił tu -dotykają językiem (na zmianę) górnego podniebienia
i dolnego podniebienia,
i w przedszkolu razem z dziećmi dmucha, ile tchu- dzieci układają wargi w kształt dziobka i lekko
wypuszczają powietrze.

Zapraszamy do zabawy paluszkowej „Wiewióreczka”

Dzieci: Wiewióreczka mała  – trzymają dłoń zaciśniętą w pięść,
kamyczek spotkała – wysuwają mały palec,
patyczek spotkała – wysuwają palec serdeczny,
robaczka spotkała – wysuwają palec środkowy,
szyszkę spotkała – wysuwają palec wskazujący,
orzeszka spotkała – wysuwają kciuk,
Kamyczek poklepała – palcami drugiej dłoni klepią mały palec
patyczek podrapała- lekko drapią palec serdeczny,
robaczka uściskała  – lekko ściskają palec środkowy,
szyszkę pogłaskała – głaszczą palec wskazujący,
a orzeszka zabrać chciała -lekko ciągną kciuk.

Piosenka do nauki „ Deszczyk” (słowa i muzyka B. Forma)

I. Kapu- kapu, pada deszcz, strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam: martwić się nie trzeba.

Ref.: Weź parasol zaraz do ręki, włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki i wesoło ruszaj w drogę.
Weź parasol zaraz do ręki, włóż na nogi kalosze.
Zanuć słowa tej piosenki i wesoło ruszaj w drogę. (2x)

II.Kapu-kapu, kapu, kap, deszczyk z nieba leci,
w kroplach deszczu, nucąc tak, idą sobie dzieci.

Ref.: Weź parasol…

III. Kapu-kapu, pada deszcz, wszystko mokre w koło.
Przez kałuże sobie skacz, śmiejąc się wesoło.

Ref.: Weź parasol…

Nauka wiersza B. Szelągowskiej „W spiżarni”

W spiżarni: kapusta, czerwone buraki,
marchewka, cebula, a w workach ziemniaki.
Na półkach słoiki: w nich ogórki, dżemy.
I te wszystkie skarby zimą chętnie zjemy.

      


Hymn Międzynarodowego Projektu Czytelniczego „Magiczna moc bajek”


LISTOPAD

TEMATYKI CYKLICZNE W LISTOPADZIE:

  1. Mój dom
  2. Moja rodzina
  3. Moje prawa i obowiązki
  4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:

„Moja mama i mój tata” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

1.To właśnie moja mama, a to mój tata, najlepszy chyba duet z całego świata.
Gdy mama zwykle nami i domem się zajmuje, to tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.
Ref.: Rower, pralkę i suszarkę, i zepsuty kran,
zamek w szafce i szufladce – wszystko zrobi sam.
Czy się okno nie domyka, czy też skrzypią drzwi,
tata wszystko to naprawi w mig.
Tata wszystko to naprawi w mig.

2.Więc mama robi obiad, zakupy, pranie, i o porządek w domu dba doskonale.
Upiecze pyszne ciasto i tort udekoruje, a tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.
Ref.: Rower, pralkę i suszarkę.
 
Wierszyki do nauki:

 „Wszystkie dzieci” – K. Datkun-Czerniak

W sercach dzieci radość gości
– gdy bezpieczne są.
Mają prawo do miłości
– przecież po to są.

„Czyścioch”- B. Forma

Mam kubek i szczotkę
zęby często myję.
Mydłem i ciepłą wodą
myję uszy i szyję.

Potem je dokładnie
wycieram ręcznikiem puszystym,
bo najważniejszym dla mnie,
to być pachnącym i czystym.         

Założone cele do realizacji w kolejnych tygodniach listopada:

Tydzień pierwszy:

  • zwracanie uwagi na architekturę, dostrzeganie różnic w wyglądzie domów,
  • poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
  • uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z korzystania z urządzeń elektrycznych bez zgody dorosłych.
  • podawanie swojego imienia i nazwiska,
  • podawanie swojego adresu zamieszkania,
  • liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Tydzień drugi:

  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny,
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z członkami swojej rodziny,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,
  • ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary, nakładanie ich na siebie, lub liczenie.

Tydzień trzeci:

  • poznawanie obowiązków poszczególnych członków rodziny,
  • zachęcanie do pomagania rodzicom w wykonywaniu domowych obowiązków,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jakość,
  • rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na przedmiotach i treściach przekazywanych przez N.,
  • utrwalanie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka,

Tydzień czwarty:

  • zrozumienie konieczności zażywania lekarstw i spokojnego zachowania się podczas ich brania,
  • poznawanie zasad bezpieczeństwa związanych z zażywaniem lekarstw,
  • zapoznawanie z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania,
  • kształtowanie nawyków higienicznych,
  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależności (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

   


GRUDZIEŃ

Tematyki do realizowania:

1. Mikołaj jedzie tu już- realizacja projektu „Idą Święta nie o smsie lecz o kartce pamiętaj”

Przewidywane osiągnięcia:

  • poznawanie tradycji związanych z wysyłaniem kart świątecznych oraz przybywaniem Świętego Mikołaja
  • wzbogacanie zasobu słownictwa,
  • utrwalanie gry na poznanych instrumentach,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie sprawności rachunkowych,
  • utrwalanie pojęć: wysoko, nisko.
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • wzbogacenie słownictwa,

2. Jak wyglądał świat przed milionami lat

  • rozwija umiejętność skupienia uwagi na przekazie literackim,
  • wzbogaca wiedzę na temat warunków panujących w prehistorycznym lesie,
  • kształtuje poczucie rytmu,
  • rozwija umiejętności matematyczne
  • interesuje się historią Ziemi,

3.Idzie zima ze śniegiem

  • dostrzega w krajobrazie zmiany charakterystyczne dla zimy,
  • rozwija umiejętności wokalne
  • rozwijanie myślenie przyczynowo- skutkowe
  • rozwija umiejętności matematycznych,

4.Idą święta

  • poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • wzbogacanie zasobu słownictwa,
  • utrwalanie gry na poznanych instrumentach,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie sprawności rachunkowych,
  • utrwalanie pojęć: wysoko, nisko.
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • wzbogacenie słownictwa,

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:

„Pierwszy  śnieg” 

I. Od samego ranka pada śnieg.
Cała droga nim zasłana.
Dzieci wyszły z domów, cieszą się,
ulepiły już bałwana.
Ref.: Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, gwiżdże wiatr,
trzeszczy mróz, trzeszczy mróz.
Zima przyszła już,
gwiżdże wiatr, trzeszczy mróz.

II. Narty przypiął sobie mały Krzyś,
łyżwy założyła Jola,
wszystkie dzieci jechać dzisiaj chcą
na saneczkach do przedszkola.
Ref.: Zima przyszła…

III. Nawet mały kotek cieszy się,
łapiąc w łapki płatki śniegu.
Chciał dogonić wszystkich – no i bęc,
wpadł na zaspę w pełnym biegu.
Ref.: Zima przyszła…

„Już święta

I. Bielutki śnieg pokrył świat,
wiatr zimny kolędy gra.
Ref.: Już święta, święta,
choinka lampkami lśni.
Święta, święta,
wokół choinki my.
II. Złocistych świec ciepły blask,
wigilię już zacząć czas.
Ref.: Już święta, święta…

III. Na stole świąteczny karp
i tyle niezwykłych dań.
Ref.: Już święta, święta…

IV. Prezentów ogromny stos
i życzeń świątecznych moc.
Ref.: Już święta, święta…

V. Patrz, gwiazdka na niebie, hen,
życzenia nam wszystkim śle.
Ref.: Już święta, święta…

Nauka wiersza   J. Koczanowskiej Choinka

Przyszła do przedszkola
choinka zielona,
powiedziała dzieciom:
– Chcę być wystrojona.
Dzieci się zebrały,
pracę podzieliły

i piękne ubranka
choince zrobiły.
Świątecznie ubrana,
jasnym blaskiem świeci.
Choinka została
w przedszkolu, u dzieci

  


STYCZEŃ

Tematyki do realizowania:

  1. Mijają dni, miesiące, lata.
  2. Zima i zwierzęta.
  3. Babcia i Dziadek.
  4. Zabawy zimowe.

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:

 „Moja babcia i mój dziadek”

Moja babcia i mój dziadek, to wspaniali są dziadkowie.
Dziadek mnóstwo zna zagadek, babcia bajkę nam opowie.
            Bo na świecie nie znajdziecie, takich bajek i zagadek.
            Jakie wnukom opowiada, moja babcia i mój dziadek.
Poprosimy naszą babcię, babciu z tajemniczą miną.
Opowiadaj swoją bajkę, a za każdym razem inną.
            Bo na świecie nie znajdziecie, takich bajek i zagadek.
            Jakie wnukom opowiada, moja babcia i mój dziadek.
Posadzimy teraz dziadka, na fotelu wiklinowym.
Dziadku powiedz nam zagadkę, całkiem nową, prosto z głowy.
            Bo na świecie nie znajdziecie, takich bajek i zagadek.
            Jakie wnukom opowiada, moja babcia i mój dziadek.

UCZYMY SIĘ WIERSZA:

Sto lat babciu,
sto lat dziadku
wszystkie wnuki
życzą wam.
Me serduszko i buziaka
tobie babciu
chętnie dam.

Sto lat babciu,
sto lat dziadku
wszystkie wnuki
życzą wam.

Me serduszko i buziaka
tobie dziadku
chętnie dam
.

Rysowany wierszyk:

„Bałwanek”

Rysuje bałwanka śniegowego panka:
narysuję koło, pod nim drugie, trzecie.
Zrobię kropki – oczka, nosek – dam kreseczkę.
Uśmiechniętą buzie zrobię jak łódeczkę.
Narysuje garnek, trzy kreski- miotełkę,
i czarne guziki narysuje wielkie.

 Założone cele do realizacji w kolejnych tygodniach stycznia:

Tydzień pierwszy:

Dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontynuowania dostrzeżonego rytmu.
Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
Nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,

Tydzień drugi:

Obserwowanie bliższego i dalszego otoczenia w różnych okolicznościach; dostrzeganie różnic, określanie ich (np. obserwowanie zmian zachodzących w otoczeniu podczas kolejnych pór roku).
Rozpoznawanie i nazywanie figur, znaków, symboli.
Uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchem narządów artykulacyjnych.
Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, w, przed, za, obok.
Liczenie wyodrębnianych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

Tydzień trzeci:

Nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Dzielenie się informacjami dotyczącymi rodzinnych świąt.
Różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą dotyku (zimny, ciepły, gładki itp.), za pomocą smaku (słodki, kwaśny, gorzki itp.), za pomocą węchu (woń przyjemna, woń nieprzyjemna).

Tydzień czwarty:

Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
Poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy (niska temperatura, opady śniegu itp.).
Nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).


LUTY

Tematyki do realizowania:

  1. Baśnie, bajki, bajeczki

Przewidywane osiągnięcia:

  • wyjaśnia znaczenie mówienia prawdy w relacjach międzyludzkich,
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje,
  • maluje na podkładzie z kaszy manny.
  • poprawnie formułuje odpowiedzi na pytania związane z treścią utworu,
  • przejawia empatię względem innych,
  • deklaruje chęć pomocy i przedstawia sposób rozwiązania problemu w scenkach dramowych
  1. Muzyka wokół nas

Przewidywane osiągnięcia

  • wymienia nazwy wybranych instrumentów,
  • podaje własne pomysły na wykonanie instrumentów,
  • w skupieniu słucha muzyki poważnej,
  • maluje palcem na kartce w rytm muzyki
  • aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych,
  • wywołuje dźwięki, manipulując różnymi przedmiotami i papierem,
  • gra na instrumentach zgodnie z poleceniem N.
  1. Nie jesteśmy sami w kosmosie

Przewidywane osiągnięcia

  • poznaje wybrane obiekty (gwiazda i planety) wchodzące w skład Układu Słonecznego, wymienia ich nazwy,
  • wyraża swoje wyobrażenia w pracy plastycznej,
  • rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe (czerwona, żółta, niebieska) i wybrane barwy pochodne (zielona, pomarańczowa, fioletowa),
  • wykonuje eksperyment z bibułą, miesza barwy podstawowe dla uzyskania barw pochodnych
  • wymienia nazwy wybranych środków lokomocji, segreguje środki lokomocji ze względu na podane kryterium
  • uczestniczy z innymi w zabawie inscenizowanej
  • wymienia nazwy obiektów związanych z kosmosem,
  1. Projekt Zawody

Przewidywane osiągnięcia

  • wypowiada się na temat znanych mu zawodów,
  • dopasowuje atrybuty do zawodu,
  • prezentuje swoje wytwory na forum grupy
  • opisuje wybrane zawody
  • wykonuje piosenkę z podziałem na role,
  • wykonuje zadania w grupie i w parach,
  • przelicza i doskonali znajomość liczebników porządkowych,

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:

Śpiewaj tak jak on”  (sł. Jadwiga Mackiewicz, muz. Krystyna Kwiatkowska)

I.Szumią w lesie stare drzewa,
kos piosenkę z nami śpiewa.
 Ref.: Śpiewaj, śpiewaj tak jak on: din, don, din, don, din, don. (bis)

II.Siedzi czyżyk na gałązce,
szpak zaprosił go na koncert

III. Dzięcioł stuka w korę drzewa, 
cały las już z nami śpiewa

WIERSZ

Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Ufoludki.”

W piaskownicy za przedszkolem
wylądował srebrny spodek,
a ze spodka już po chwili
ufoludki wyskoczyły.
Małe, zwinne i zielone,
mądre i zaciekawione,
wymierzyły i zbadały
ławki, piłki, trawnik cały.
Odleciały Mleczną Drogą
na planetę Togo-Togo.
Został po nich pył magiczny,
taki był mój sen kosmiczny

PROPOZYCJA ZABW DO WYKORZYSTANIA W DOMU:

Ćwiczenie wyobraźni i koordynacji słuchowo-ruchowej  „Masażyk”

                                                                                                                                          Dzieci:

Jestem małym ludkiem,                     delikatnie szczypią plecy dziecka, które stoi przed nimi,                                                                                                                                                                                    bajkowym krasnoludkiem,                szybko przesuwają rozwarte dłonie w dół,                                                                                                                                                                                                    krasnoludek wspina się po skale,           przesuwają palce po plecach od dołu do góry,                                                                                                                                                                                        krasnoludek pływa wspaniale,                  wykonują ruchy koliste całymi dłońmi,                                                                                                                                                                                                  krasnoludek szybko biega,                         uderzają delikatnie palcami po całych plecach,                                                                                                                                                                                  krasnoludek podskakuje aż do nieba,              delikatnie uderzają pięściami po górnej części pleców,                                                                                                                                                                krasnoludek wcześnie kładzie się spać,               łagodnie głaszczą,                                                                                                                                                                                                                                        żeby ze słoneczkiem wcześnie rano wstać.        delikatnie stukają opuszkami palców

Ćwiczenie ortofoniczne „ Różne odgłosy.”

Wyruszamy na wycieczkę do krainy bajek.   Marakas. Dzieci maszerują w dowolnych kierunkach, w rytmie wystukiwanym na marakasie.

Dzieci:

O! Pod liściem paproci mieszkają                            zatrzymują się powtarzając rytmicznie:                                                                                                                                                                                            krasnoludki.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Właśnie sprzątają swój domek.                     szur, szur, szur; szuru-buru – równocześnie  pocierając dłonią o dłoń, ponownie maszerują,                                                                                                              W oddali widzimy muzykantów.                   zatrzymują się i powtarzają: tra-ta-ta;                                                                                                                                                                                                          Grają na trąbkach i bębenkach.                            bum, bumk bum,                                                                                                                                                                                                                                             Za chwilę spotkamy smoka.                              naśladują syk smoka: sssssss,                                                                                                                                                                                                                         Jest bardzo groźny i głośno syczy.                                                                                                                                                                                                                                                                                           Mijamy wielkoluda, który stawia                   tupią i wypowiadają słowo: tup tup tup.                                                                                                                                                                                                          wielkie kroki i głośno tupie.