Misie

WRZESIEŃ

Dzieci z grupy „MISIE” rozpoczęły już ostatni rok edukacji przedszkolnej. Wszyscy z radością i utęsknieniem witały się z kolegami z grupy. Pierwsze dni upływały w miłej radosnej atmosferze, dzieci poznawały pomieszczenia szkoły – salę, szatnię, toalety. Pierwsze dni upłynęły na wspólnej zabawie, spacerach i zajęciach. Kilka zdjęć z pierwszych dni pobytu w przedszkolu znajduje się w GALERII.
TEMATYKI CYKLICZNE WE WRZEŚNIU:
1.Witajcie w przedszkolu
Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie.
– przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
2. Droga do przedszkola
– środki transportu. Poznawanie różnych środków transportu: lądowego, powietrznego i wodnego, poznawanie znaczenia pasów , sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych, zaznajomienie z zasadami ruchu drogowego, poznanie wybranych pojazdów w tym specjalistycznych ( staż pożarna, karetka pogotowia, policja)
3. Nadeszła jesień
– Oglądanie drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu, rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach; zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrodniczego; poznawanie niektórych grzybów jadalnych i niejadalnych;
4. Co robią zwierzęta jesienią
– poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt, ¬zwracane uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.
Piosenka do nauki „Uwaga – czerwone światło!” (sł. M. Terlikowska, muz. T. Kierski)
1. Czy to duże miasto, wioska czy osada,
kto uważnie chodzi, ten pod nic nie wpada!
Kolorowe światła obok skrzyżowania:
jedno iść pozwala, drugie iść zabrania.
Refren:
Bądźmy uważni! Bądźmy ostrożni!
2. Ten czerwony sygnał przejść nam nie pozwala,
Gdy czerwonym okiem patrzy na nas z dala!
A zielony sygnał oko ma zielone,
mówi: bardzo proszę przejść na drugą stronę!
Refren:
Bądźmy uważni! Bądźmy ostrożni!
3. Przejście przez ulicę nie jest trudną sprawą:
Najpierw spójrzmy w lewo, potem spójrzmy
w prawo!
Jeśli nic nie jedzie, można iść bezpiecznie,
ten drogowy przepis trzeba znać koniecznie.


PAŹDZIERNIK

Tematyki cykliczne realizowane w październiku

1.Jesień w sadzie
-rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie znaczenia słowa sad.
-rozpoznawanie wybranych owoców egzotycznych
-nazywanie przetworów z owoców i warzyw

2.Jesień na działce
-rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw
-wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu.
-rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, po zapachu.

3.O sobie samym

-określanie swoich cech fizycznych: wzrost, kolor włosów, oczu, skóry
-określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach,
-wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości,

4.Nasze zmysły

-nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły,
-wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka,
– dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku

Piosenki do nauki

Polka prawdziwa (sł. Danuta i Karol Jagiełło)

Śliweczka spadła z drzewa,
okrągła i dojrzała,
samotna bardzo była
i wokół spoglądała.
Zobaczył to pomidor
i podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko,
zaprosił do poleczki.

Ref.: Hop, hop, polka prawdziwa,
pomidor skacze, śliwka się kiwa.
Hop, hop, polka prawdziwa,
polka prawdziwa, hej!

Śliweczka się zmęczyła,
usiadła w cieniu róży,
pomidor się nie zmieścił,
bo trochę był za duży.
Nie wiedział, co ma zrobić,
znów podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko,
zaprosił do poleczki.

Ref.: Hop, hop…

Nasze zmysły słyszą świat (sł. Dorota Gellner)

1.Każdy z nas ma dwoje oczu,
które widzą wszystko, widzą wszystko.
Błękit nieba, biały domek,
zieleń traw i listków, traw i listków.

Ref: Uszy słyszą ptaków śpiew,
dzwonki deszczu, granie drzew,
a nad stawem chóry żab,
nasze uszy słyszą świat!

2.Każdy z nas ma jeden nosek,
do wąchania kwiatków,

do wąchania.
Czasem także do kichania,
lecz, na szczęście rzadko
do kichania.

Ref: Uszy słyszą …


Bierzemy udział w Ogólnopolskim Programie Uczymy Dzieci Programować. Dzisiaj rozkodowaliśmy obrazek – emotikon radości i uśmiechu, który przesyłamy naszym młodszym kolegom i koleżankom z SP6- przedszkolakom. POZDRAWIAMY


LISTOPAD

Jesienne nastroje

  1. Nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia,
  2. Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską, rozpoznawanie liter pisanych.
  3. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
  4. Wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt. Zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie.

Dbamy o zdrowie

1.Rozumienie znaczenia higieny osobistej,
2.Dostrzeganie roli lekarza w dbaniu o zdrowie ludzi,
3.Wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu.
4.Uświadomienie konieczności dbania o własne zdrowie.

Moje domowe zwierzątko

1.Poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, zapewnienia wizyt u weterynarza, zapewniania odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer.
2.Liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
3.Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.

Urządzenia elektryczne

1.Poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego
2.Poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich.
3.Dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.

Piosenki do nauki

Kapie z nieba (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).

1.Kapie z nieba coś od rana,
myślę, że to deszcz,
 zaraz idziesz do przedszkola,
 dobrze o tym wiesz.

Ref.: Weź ze sobą parasol
 i pelerynę też,
 by nie przemoczył cię jesienny deszcz,
 by nie przemoczył cię jesienny deszcz.

2.Czas już chyba włożyć kurtkę,
 bardzo zimno jest.
 Żółte liście wiatr rozrzuca
 i znów pada deszcz.

Ref.: Weź ze…

3.Już kałuże na chodnikach
 przelewają się.
Załóż dzisiaj swe kalosze,
 by pokonać je.

Ref.: Weź ze…

Popatrzcie na jamniczka (sł. Dorota Gellner, muz. Barbara Kolago)

1.Popatrzcie na jamniczka
wyturlał się z koszyczka
zaczaił się na babcię
i porwał babci kapcie

Ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał .

2.Poszarpał chustkę w róże
i zrobił dwie kałuże
i moją nową lalkę
zaciągnął pod wersalkę

Ref; Bo jak spał, bo jak spał
taką grzeczną minę miał.

3.A teraz gdzieś ucieka
I szczeka, szczeka, szczeka
Łapiemy więc jamniczka
Niech wraca do koszyczka

Ref; A jak spał, a jak spał
taką grzeczną minę miał.

4.Pod stołem jest koszyczek
W koszyczku śpi jamniczek
Jamniczek sobie śpi,
Jak się zbudzi będzie zły


     GRUDZIEŃ

Tematyki do realizowania:

  1. Tu rosły paprocie

– poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości,
– poznawanie wybranych zwierząt – dinozaurów i roślin ,olbrzymich paproci występujących w tamtym okresie,

2.Nadchodzi zima

  1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą, zwrócenie uwagi na koloryt

 i piękno przyrody, dostrzeganie cykliczności pór roku.

    1. Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich,

opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne

      1. Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie

uwagi na zanieczyszczenia , które zatrzymują w sobie.

        1.    Święta, święta

– poznawanie historii rodziny, jej rodowodu,
– kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich,
– tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości.

Piosenka do nauki; 

Grająca choinka ( sł. H. Cenarska, muz. A. Nowak)

        1. Przyniosły krasnoludki choinkę

ubraną w nutki –
Wesoło srebrem dzwoniące
jak bombki błyszczące.

Ref.: Choinka cała nam gra,
Piosenki cichutko śpiewa.
La, la, la, la, la, la, la, la,

          1. Na szczycie gwiazda mruga,

zimowa nocka jest długa.
Usiadły wkoło śnieżynki
by słuchać choinki.

Refren. Choinka……………….

            1. Kluczyki wiolinowe

przypięło drzewko jodłowe.
Łańcuszek jak pięciolinia
gałązki owija.

Refren. Choinka……………….

           Wiersz:    „Śniegowy bałwanek”
                  Idą dzieci ścieżynkami                           
             Śnieżek chrupie pod nogami
             Tam bałwanek mały stoi
             Wiatru wcale się nie boi
              Bielusieńki ma kożuszek
              I ze śniegu cały brzuszek
              Hej! Bałwanku chodźże z nami
              Do przedszkola z życzeniami!

WESOŁYCH ŚWIĄT !


STYCZEŃ

Tematyki do realizowania:

              1. Zwierzęta są głodne:

-Nazywanie ptaków odwiedzających karmnik.
-Nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia.
– Odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze.

              1. Zabawy na śniegu:

-Poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu,
-Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym  stawie.

              1. Odwiedzili nas babcia i dziadziuś:

-Nazywanie członków bliższej i dalszej ro­dziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek.
-Podawanie powiązań między członkami rodziny, np. babcia to mama mamy lub mama taty.

Piosenki do nauki:

,,Ptasi bar’(sł..i muz. Krystyna Gowik)

Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar, tak, tak!

W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…

Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,
lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny znak,
zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

Ref. Ptasi bar czynny jest cały dzień…

,,Wesoła babcia’(sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło)

1.Moja babcia lubi śpiewać,
moja babcia lubi grać.
Lubi czytać dobre książki,
a w niedzielę dłużej spać.
Ref. Bo nieprawda, że to babcie
muszą ciągle w kuchni stać,
smażyć placki, jajecznice
i ubrania nasze prać.

2.Moja babcia jest zadbana
i ubiera modnie się.
Chodzi często do fryzjera
i wspaniale trzyma się.

Ref. Bo nieprawda, że to babcie…

3.A ja kocham swoją babcię
i pomagam ciągle jej.
Chcę, by długo była młoda
i by żyło się jej lżej.

Ref.: Bo nieprawda, że to babcie…

Wiersz:

Wanda Chotomska ,,Wiersz dla babci’’

Z okazji Święta Babci,
ja dzisiaj Babcię nauczę,
jaka powinna być wnuczka
i jaki powinien być wnuczek.

Po pierwsze proszę Babci –
ja już tak od dawna uważam,
że nic tak wnucząt nic zdobi,
jak piękny uśmiech na twarzach.

Uśmiech jest dobry na co dzień,
a nie wyłącznie od święta,
więc wnuczek ma się uśmiechać,
a wnuczka ma być uśmiechnięta.


LUTY-  tematy do realizacji

Jestem samodzielny w kuchni

  • podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły zainteresowanie,

Znamy te baśnie

  •    słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów.

poznawanie etapów powstawania książki 

Chciałbym być matematykiem

nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia,

  • zwracanie uwagi na kalendarze, ich rolę w określaniu dni tygodnia, miesięcy,
  • porównywanie wysokości dzieci względem siebie; używanie określeń: wyższy od, niższy od, takiej samej wysokości,
  • mierzenie długości (szerokości) za pomocą: sznurka, dłoni, stopy, kroków, porównywanie długości przedmiotów;
  • nazywanie figur geometrycznych, układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,

Nie jesteśmy sami w kosmosie

  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata,
  • poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np.: Wenus, Merkury, Mars,
  • gromadzenie wiadomości o kosmosie (poprzez literaturę, zdjęcia, albumy, internet),
  • poznawanie satelity Ziemi – Księżyca; poznawanie ciekawostek, legend z nim związanych,
  • poznawanie w sposób pośredni zawodów związanych z kosmosem – kosmonauty, astronoma,

   W  LUTYM  poznamy literki: G, g – garnek;  W, w – waga; P, p – planeta oraz utrwalamy poznane już literki. Dowiemy się o zegarach, będziemy mierzyć porównywać, szacować. Uczymy się nazw miesięcy i dni tygodnia. Dodajemy i odejmujemy na konkretach w zakresie 10.

PIOSENKA

„W układzie słonecznym”

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale

MERKURY:
Merkury, to ja!
Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco
W nocy bardzo marznę, brrr

WENUS:
Mam na imię Wenus
Jestem druga w kolejności
U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
I bardzo jasno świecę się na niebie

ZIEMIA:
Tu Ziemia! Witam serdecznie! Czuję się świetnie
Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie
Jestem trzecią planetą od Słońca
Moja atmosfera jest cudna
Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij ochłodzić

MARS:
Hej tu Mars, planeta numer cztery
Bardzo się czerwienię, jestem cały zardzewiały
Mam najwyższe góry i od groma pyłu
A! Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!

REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety…JOWISZ:
Joł, joł, Jowisz, największy olbrzym gazowy
Piąty od Słońca, na pewno nie przeoczysz
Choć moja masa jest potężna niezwykle
To z wszystkich planet kręcę się najszybciej

SATURN:
Siemanko tutaj Saturn, też się składam z gazów
Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu
Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu
Jestem szósty od Słońca, w głowie to zakoduj

URAN:
Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran
Na mnie jest najniższa temperatura
Słynę z bladego, błękitnego koloru
Jestem siódmą planetą i wiruję na boku

NEPTUN:
Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę
Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam Słońce
Tworzę huragany co powalą wszystko
Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko

REFREN:
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale