Myszki

Piosenka do nauki „Przedszkole – drugi dom”

I. Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali,
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam
Przedszkole drugim domem jest
II. Czasem rano trudno mi wstać,
chciałoby się leżeć i spać.
Lecz na mnie auto czeka, i miś,
w co będziemy bawić się dziś?
Ref.: Ja chodzę…
III. Zamiast mamy, panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.
Ref.: Ja chodzę…

TEMATYKI CYKLICZNE WE WRZEŚNIU:

Witajcie w przedszkolu
Droga do przedszkola
Nadeszła jesień
Co robią zwierzęta jesienią

PIERWSZE DNI W PRZEDSZKOLU W GRUPIE „MYSZKI”

01 września dzieci z grupy „Myszki” rozpoczęły ostatni rok edukacji przedszkolnej. Wszystkie dzieci z radością i utęsknieniem witały się z kolegami z grupy. Pierwsze dni upływały w miłej radosnej atmosferze, dzieci poznawały pomieszczenia szkoły – salę, szatnię, toalety. Pochłonęły je pierwsze wspólne zabawy, spacery, zajęcia. Kilka zdjęć z pierwszych dni pobytu w przedszkolu znajdują się w GALERII.. 


PAŹDZIERNIK

I . TEMATYKA CYKLICZNA – Jesień w sadzie

Treści programowe:

1.Rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie znaczenia słowa sad.
2.Rozpoznawanie wybranych owoców egzotycznych
3.Nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty)
4.Rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich

CELE:

    • Zapoznanie z literą „o” małą i wielką, drukowaną i pisaną
    • Wprowadzenie pojęć samogłoski i spółgłoski
    • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 10
    • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczb 1 i 2
        1. TEMATYKA CYKLICZNA – Jesień na działce

      Treści programowe:
      Rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw
      Wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu.

Rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, po zapachu.

CELE:
Wielozmysłowe poznawanie warzyw

Zapoznanie z literą „a” małą i wielką, drukowaną i pisaną,

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3

II. TEMATYKA CYKLICZNA – O sobie samym

 Treści programowe:

1.Określanie swoich cech fizycznych: wzrost, kolor włosów, oczu, skóry
2.Określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach,
3.Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości

CELE:
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji

Zapoznanie z literą „m” małą i wielką, drukowaną i pisaną

Utrwalenie pojęcia spółgłoska

Poznawanie cech kwadratu

Rozwijanie sprawności fizycznej

Dostrzeganie i kontynuowanie rytmów

III.TEMATYKA CYKLICZNA – Nasze zmysły

Treści programowe:
1.Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu.

2.Dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku.
3.Wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka.
4.Nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych, u których zaburzone są pewne zmysły.

CELE:
Rozpoznawanie i nazywanie części ciała

Zapoznanie z literą „e” małą i wielką, drukowaną i pisaną

Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,

Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 4

UCZYMY SIĘ WIERSZY I PIOSENEK

Wiersz „Dzień nauczyciela”

W Dniu Nauczyciela, w dniu Waszego święta
staje tu przed Wami, dziatwa uśmiechnięta,
aby Wam przekazać najlepsze życzenia.

Życzymy wam wszystkiego najlepszego i zdrowia dobrego.
Byście żyli długie lata i lubili każdego małolata.
My was przyjaźnią darzymy i wszelkiego szczęścia Wam życzymy.

Piosenka „Jesień w sadzie i w ogrodzie”

1.Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie
dojrzały przysmaki , które jemy co dzień.

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
Złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2

2.Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.
Czy już wszyscy wiecie ,co nam dała jesień?

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,    

W PAŹDZIERNIKU OCZEKUJEMY NA WAŻNE WYDARZENIA:

    • EU Code week, czyli Europejski Tydzień Kodowania we współpracy z Uczymy Dzieci Programować
    • Wyzwanie organizowane przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej „CAŁA POLSKA PROGRAMUJE”
    • Wycieczka na ogródki działkowe
    • Udział w XVI Głogowskich Dniach Turystyki
    • Występ z okazji Dnia Edukacji Narodowej

LISTOPAD

I . TEMATYKA CYKLICZNA – Jesienne nastroje

Treści programowe:

  1. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
  2. Samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie.
  3. Wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie; liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską, rozpoznawanie liter pisanych.
  4. Nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia

CELE:

  • Zapoznanie z literą „i” małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 10; zapoznanie z trójkątem, rozpoznawanie koła i kwadratu
  • zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca – listopad
  • zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
  • Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 10
  • Utrwalenie zapisu cyfrowego liczb 1 i 2
  • Dostrzega rytmiczną organizację czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy                   
  •  
  • TEMATYKA CYKLICZNA – Dbamy o zdrowie

Treści programowe:

  1. Rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw
  2. Wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu.
  3. Rozumienie znaczenia higieny osobistej.
  4. Przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia.
  5. Wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu.
  6. Liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.

CELE:

  • Zapoznanie z literą „t” małą i wielką, drukowaną i pisaną,
  • uświadamianie znaczenia profilaktyki dla zdrowia każdego człowieka,
  • zachęcanie dzieci do spożywania zdrowej żywności,
  • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 5,
  • poznawanie nazw posiłków i pór dnia,
  • Zna polskie symbole narodowe: godło, flaga, hymn

 TEMATYKA CYKLICZNA – Moje domowe zwierzątko

 Treści programowe:

  1. Rozróżnianie, nazywanie i zdobywanie podstawowej wiedzy na temat zwierząt domowych
  2. Rozwiązywanie prostych zagadek o zwierzętach
  3. Zaznajamianie dzieci z ich prawami i obowiązkami
  4. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych

CELE:

  • Rozpoznaje i nazywa prostokąt
  • Poznaje właściwości magnesu, rozbudza ciekawość i zainteresowanie otaczającym światem
  • Rozwija umiejętności wyrażania emocji
  • Zapoznanie z literą „d” małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • Kształtowanie umiejętności myślowych – syntezy, porównywania i uogólniania

TEMATYKA CYKLICZNA – Urządzenia elektryczne

Treści programowe:

  1. Poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, i zasad bezpiecznego korzystania z nich
  2. Korzystanie z wybranych urządzeń gospodarstwa domowego przy udziale osoby dorosłej.
  3. Posługiwanie się zabawkami na baterie, określanie źródła ich zasilania.
  4. Poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego.
  5. Dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom.

CELE:

  • Zapoznanie z literą „k” małą i wielką, drukowaną i pisaną
  • Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, porównywanie liczebności zbiorów, stosowanie znaków: >, <, =,
  • Poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii – różne źródła energii
  • Rozumie znaczenie energii w życiu człowieka

UCZYMY SIĘ WIERSZY I PIOSENEK

Wiersz „Listopad”

Miesiąc listopad nie jest brzydki
i smutny być nie musi wcale,
wystarczy mu się dobrze przyjrzeć,
żeby zobaczyć wiele zalet.
Kiedy ostatnie liście spadną
i szare chmury skryją niebo,
listopad jest jak baśń ciekawa,
ma w sobie coś tajemniczego.
Wiatr głośno śpiewa, mgły wirują,
deszcz kropelkami w ono stuka,
to jest melodia listopada –
niezwykle piękna, chociaż smutna.

Piosenka „Polka komputerowa”

Mój komputer zachorował,
nie chce mi się zresetować.
Płata figle, żarty stroi,
nawet myszka go się boi.

 Ref.: Taka polka komputerowa,
gdy w komputerze się wirus chowa.
Ale polka, ładna polka,
polka komputerowa.

    1. Wszystkie gry mi wirus zniszczył,

a komputer tylko piszczy.
Bardzo chory, biedaczysko,
coś go łamie w twardym dysku.

Ref.: Taka polka komputerowa…

W LISTOPADZIE OCZEKUJEMY NA WAŻNE WYDARZENIA:

      • Dzień Niepodległości – który co roku obchodzimy bardzo uroczyście
      • Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
      • Dzień Pluszowego Misia

GRUDZIEŃ

Tematyki cykliczne realizowane w grudniu  

      • TU ROSŁY PAPROCIE
      • NADCHODZI ZIMA
      • ŚWIĘTA, ŚWIĘTA.

Zadania wychowawcze:

I Tydzień – TU ROSŁY PAPROCIE

– rozwijanie percepcji słuchowej,
– zapoznanie z literą l: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
– zapoznanie z przypuszczalnymi przyczynami wyginięcia dinozaurów,
– rozwijanie sprawności fizycznej,
– zapoznanie z produktami powstałymi wskutek chemicznej przeróbki węgla,
– zapoznanie z praca górnika,
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
– zapoznanie z wyglądem i brzmieniem kołatki,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– rozwijanie sprawności manualnej,

II Tydzień – NADCHODZI ZIMA

– dostrzeganie cykliczności pór roku,
– zapoznanie z literą y: małą drukowaną i pisaną,
– pamięciowe opanowanie utworu literackiego,
– umuzykalnianie dzieci,
– utrwalanie nazw elementów pogody,
– rozwijanie umiejętności liczenia,
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6,
– rozwijanie mowy,
– rozwijanie umiejętności malowania na kartkach o różnej fakturze na zaproponowany temat,

III / IV Tydzień – ŚWIĘTA, ŚWIĘTA

rozwijanie mowy,

– zapoznanie z literą r: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
– rozwijanie umiejętności wokalnych,
– zachęcanie do wypowiadania się na temat zwyczajów świątecznych związanych z Wigilią, dzielenie się z spostrzeżeniami,
– zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 0,
– zapoznanie ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia w różnych krajach europejskich,
– zapoznanie ze sposobem łączenia różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.

PIOSENKA

„Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju Święty”

      1. Siedzę cichuteńko
        patrzę na okienko
        poruszyły się zasłonki!
        chyba już go widzę!
        chyba już go słyszę, zabrzęczały
        jego sanek dzwonki

Ref:
Dzyń, dzyń, dzyń
Mikołaju Święty
Dzyń, dzyń, dzyń
przynieś nam prezenty

2.Co to? Co to? Co to?
Kto to? Kto to? Kto to?
Pan Mikołaj już się skrada
Ojej! Ja się boję
Ale bać się chyba nie wypada

WIERSZ

      1. Hanna Zielińska „Mikołaj”

Zawitał do nas miły gość
Miał wąsy , brodę długą dość,
a w garści ściskał wielki wór….
TO Mikołaj, Mikołaj, Mikołaj ………….

      1. Karolina Gawlik „Tajemniczy gość”

Kto przez rok cię obserwuje,
Czy nie robisz źle,
List od ciebie pilnie czyta,
Zna dobrze marzenia twe?
To Mikołaj nasz kochany!
Każde dziecko o tym wie.
Przynosi nam prezenty
– Takie, jak każdy chce.

 WIERSZ – „Choinka” J. Koczanowska

Przyszła do przedszkola
Choinka zielona,
Powiedziała dzieciom:
Chcę być wystrojona.

Dzieci się zebrały,
Pracę podzieliły
I piękne ubranka
Choince zrobiły.

Świątecznie ubrana
Jasnym blaskiem świeci,
Choinka została
W przedszkolu u dzieci.


STYCZEŃ

I . TEMATYKA CYKLICZNA – Zwierzęta są głodne

Treści programowe:

      1. Nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia,
      2. Odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze
      3. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
      4. Uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych,
      5. Rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze,
      6. Porównywanie liczebności zbiorów i liczb z wykorzystaniem znaków: =, <, >.

CELE:

      • Zapoznanie z literą „s” małą i wielką, drukowaną i pisaną
      • rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 10; zapoznanie z trójkątem, rozpoznawanie koła i kwadratu
      • zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca – styczeń
      • zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7, utrwalenie zapisu cyfrowego liczb 1-6
      • Dostrzega rytmiczną organizację czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
      1. TEMATYKA CYKLICZNA – Zabawy na śniegu

Treści programowe:

      1. Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
      2. Nabywanie płynności ruchów rąk
      3. Wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków
      4. Przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań.
      5. Czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej,
      6. Rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów).

CELE:

      • Rozpoznaje i nazywa literę n: małą i wielką, drukowaną i pisaną, wie, że n jest samogłoską.
      • Bezpiecznie bawi się zimą.
      • Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
      • Rozpoznaje piosenki po usłyszeniu ich rytmu.
      • Wymienia nazwy wybranych sportów zimowych.

III. TEMATYKA CYKLICZNA – Odwiedzili nas babcia i dziadziuś

 Treści programowe:

      1. Wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
      2. Wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości ,
      3. Godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek
      4. Podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty,
      5. Próby tworzenia drzewa genealogicznego (trzypokoleniowego) swojej rodziny.
      6. Rozwijanie myślenia logicznego poprzez: układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń

CELE:

      • Rozpoznaje i nazywa literę b: małą i wielką, drukowaną i pisaną.
      • Śpiewa piosenki, recytuje wiersze.
      • Pełni funkcje gospodarza
      • Odnosi się z szacunkiem do członków swojej rodziny – babci, dziadka

UCZYMY SIĘ WIERSZY I PIOSENEK

Wiersz „Zimowe dni”

Ziemia śniegiem zasypana,
dniom się nie chce wstawać z rana.
Chętnie spałby dzień cały,
ale dzieci się zleciały
i wołają: „Niech pan wstanie!
Żal takiego dnia na spanie!”
Poniedziałek po kryjomu
tylko nos wystawił z domu.
Wtorek śmielszy jest od brata
i przed domem śnieg zamiata.
Środa śledzi ślad zająca,
czwartek puch z choinek strąca.
Piątek białą kulę toczy,
a sobota, mrużąc oczy,
do niedzieli śnieżką strzela.
Głośno śmieje się niedziela,
otrzepując bitwy skutki.
Żal, że w zimie dzień tak krótki!

Piosenka „Ptasi bar”

      1. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,

w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
„Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!”
Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar – tak, tak, tak!

        1. W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam

ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

 Ref.: Ptasi bar…

III. Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,
lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny zimy znak,
zaproszenie tutaj ma każdy ptak.

W STYCZNIU OCZEKUJEMY NA WAŻNE WYDARZENIA:

          • Bal karnawałowy „W krainie Królowej Śniegu”
          • Obchody Dnia babci i dziadka

  LUTY

Tematyka cykliczna: JESTEM   SAMODZIELNY  W  KUCHNI

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków, pełnienie dyżurów,
  • rozwijanie sprawności całego ciała ,wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym, rozwijanie koordynacji ruchowej,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie,
  • wyodrębnianie w słowach sylab, głosek, tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat.

Tematyka cykliczna: ZNAMY  TE  BAŚNIE

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę,
  • rozwijanie sprawności całego ciała
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
  • budowanie z naturalnych materiałów

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • wspólne układanie opowiadania, podawanie zakończeń znanych bajek, opowiadań,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów,
  • systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej,
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich,
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach,
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów), układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń,
  • nazywanie figur geometrycznych,
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,

Tematyka cykliczna: CHCIAŁBYM  BYĆ  MATEMATYKIEM

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • rozwijanie sprawności całego ciała, nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • aktywne słuchanie rozmówcy, odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań,
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
  • układanie rymów do podanych słów,
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie,
  • posługiwanie się poprawną mową, formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat,
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
  • porównywanie wysokości dzieci względem siebie; używanie określeń: wyższy od, niższy od, takiej samej wysokości,
  • mierzenie długości (szerokości) za pomocą: sznurka, dłoni, stopy, kroków, porównywanie długości przedmiotów;
  • nazywanie figur geometrycznych, układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia,
  • poznawanie wybranych mierników czasu od starożytności do dnia dzisiejszego,
  • mierzenie czasu trwania różnych czynności, np. stoperem, porównywanie czasu trwania różnych czynności, stosowanie określeń: dłużej, krócej,
  • porównywanie objętości cieczy, zwracanie uwagi na zmiany objętości .mierzenie objętości cieczy przy zastosowaniu takiej samej miary, dlaczego poziom cieczy w poszczególnych słoikach jest różny.

 Tematyka cykliczna:  NIE  JESTEŚMY  SAMI  W  KOSMOSIE
Treści programowe:
Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata,
  • poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np.: Wenus, Merkury, Mars,
  • gromadzenie wiadomości o kosmosie (poprzez literaturę, zdjęcia, albumy, internet),
  • poznawanie w sposób pośredni zawodów związanych z kosmosem – kosmonauty, astronoma,
  • stosowanie w wypowiedzi wielu zdań na dany temat.
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • czytanie całościowe wyrazów – nazw obrazków (lub równoważników zdań)
  • rozpoznawanie i nazywanie małych liter i wielkich liter, czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
  • układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, kojarzenie liczby wyrażonej liczebnikiem z odpowiednią cyfrą
  • poznawanie cyfr i liczby10; znaków: <, >, =, oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych
  • odczytywanie zapisów matematycznych (zakodowane czynności matematyczne) i ich rozwiazywanie.

DO NAUKI  W MIESIĄCU  LUTYM

PIOSENKA: PYCHOTKA – SMAKOTKA”  sł. A. Woy- Wojciechowska, muz. K. Kwiatkowska

Mam pomysł znakomity
na nasze apetyty,
zapraszam was do kuchni,
gdzie pachnie szarlotka.
 Idź mamo na wagary
zrobimy czary – mary,
a z czarów tych powstanie
pychotka – smakotka.

Ref.:    Pychotka – smakotka
smakotka – pychotka.
dla miśka, dla lalki i dla kotka.
A jak się troszeczkę
lepiej postaramy,
to będzie pychotka i dla mamy.

To mogą być ciasteczka,
kanapka jak łódeczka,
sałatka z niespodzianką
schowana do środeczka.

Bo tak najbardziej w świecie
smakuje wszystkim dzieciom
zrobiona własnoręcznie
pychotka – smakotka.

Ref.:  Pychotka – smakotka….

WIERSZ  KŁOPOTY W BIBLIOTECE”  M. Przewoźniak

Książkom w pewnej bibliotece
nudziło się tak dalece, że ni z tego, ni z owego
zaczęły grać w chowanego.
Calineczka się schowała
za ogromny Atlas ryb.
Szukał krasnal Hałabała,
gdzie się przed nim Plastuś skrył.
Tak się wszystkie wymieszały,
że ta pani w bluzce w prążki
chodzi tutaj już dzień cały,
nie znajdując żadnej książki.