Uchwała nr VIII Rady Pedagogicznej PP7 z dnia 30.08.2016r. w sprawie przyjęcia do realizacji koncepcji pracy przedszkola.
KONCEPCJA PRACY I ROZWOJU
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 7
W GŁOGOWIE
NA LATA 2016-2018
Misja Przedszkola
- Przedszkole naszym drugim domem.
- Zapewnia dzieciom opiekę i bezpieczeństwo.
- Nasze Przedszkole uczy, wspiera i rozwija.
Wizja Przedszkola
- Przedszkole stwarza naszym wychowankom warunki do wszechstronnego rozwoju w miarę ich potrzeb i możliwości.
- Wspieramy wszelkie działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności, kreujemy postawy twórcze.
- Rozbudzamy wiarę we własne siły i możliwości oraz zainteresowania otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym.
- Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami.
- Dbamy o bezpieczeństwo naszych wychowanków ucząc właściwych zachowań w otaczającym ich świecie.
- Współpracując z rodzicami uwzględniamy ich potrzeby i oczekiwania.
- Dążymy do celu aby wychowanek naszego przedszkola wyrósł na aktywnego człowieka, uwrażliwionego na piękno otaczającego go świata, mogącego bezpiecznie poruszać się po rozmaitych jego ścieżkach.
CELE PRACY PRZEDSZKOLA
Przedszkole pracuje w oparciu o podstawę programową.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcję opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre, a co złe.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w grach i zabawach sportowych.
- Wykorzystanie literatury, jako motywacji do doskonalenia własnych umiejętności poszerzania wiedzy i kształtowania otwartej postawy wobec ludzi
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie ich wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. W każdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego.
CELE SZCZEGÓŁOWE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA:
Koncepcja pracy przedszkola ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju aktywności twórczej.
- Utrzymać dotychczasową, wysoką jakość pracy przedszkola poprzez systematyczne podnoszenie, wzmacnianie efektów działalności wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
- Tworzyć miejsce, w którym dzieci będą czuły się w pełni bezpieczne. Starać się, by podczas codziennych działań były pogodne, radosne, pełne optymizmu i chęci do zabawy, aby a ochotą podejmowały różnorodne działania. Tworzyć sytuacje, w których dzieci będą łatwo nawiązywały kontakty zarówno z dorosłymi jak i z rówieśnikami. Dyskretnie zachęcać je do pokonywania przeszkód, które samodzielnie dostrzegą na swojej drodze edukacyjnej.
- Odkrywania w dzieciach ich zdolności , stymulowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonymi możliwościami.
- Inspirowanie aktywnej postawy ekologicznej dzieci i rodziców poprzez wzbogacanie dziecięcej wiedzy o środowisku przyrodniczym i budzenie poczucia odpowiedzialności za otaczający świat.
- Nauczyciele wspierają dzieci i umożliwiają im ujawnienie własnych pomysłów, zachęcając jednocześnie do ich realizacji.
- Nauczyciele są partnerami dzieci w zabawach, grach i swobodnych rozmowach.
- Dbać o to, aby rodzice byli zadowoleni z pracy przedszkola, aby ufali wszystkim jego pracownikom i codziennie z przyjemnością pozostawiali w nim swoje dzieci.
- Dbać o to, aby personel chętnie przystępował do pracy i był zadowolony z dobrze spełnionego obowiązku.
- Stale wzbogacać bazę przedszkola w nowoczesne pomoce dydaktyczne i multimedialne.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
- Systematyczne aktualizowanie strony internetowej przedszkola prezentującej efekty dokonań i plany przyszłościowe. Strona internetowa dostarczy informacji o naszej działalności zainteresowanym i rodzicom oraz umożliwi wymianę doświadczeń dla nauczycieli przedszkoli.
- Redagowanie przedszkolnej gazetki. Zamieszczanie relacji z aktualnych wydarzeń, artykułów dotyczących min. Pedagogizacji rodziców.
- Współpraca z lokalnymi mediami w celu rozpowszechniania dokonań naszego przedszkola w środowisku.
PRIORYTETY
- Przedszkole instytucją bezpieczna i przyjazną dziecku, zapewniającą optymalne warunki do wszechstronnego i indywidualnego rozwoju każdego dziecka, zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi oraz zainteresowaniami.
- Placówka nastawiona na bardzo dobre przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz wyposażenie go w wartości moralne zaczerpnięte z literatury, historii, tradycji i kultury regionu, świadome tożsamości przynależności narodowej.
- Przedszkole promujące osiągnięcia dzieci w środowisku oraz współpracujące z rodzicami i lokalną społecznością w działaniach na rzecz edukacji małego dziecka.
WYCHOWANEK
- Zna swoje prawa i obowiązki
- Czuje się bezpiecznie – zna i rozumie zasady i normy zachowania i współżycia społecznego.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Jest ciekawy poznawczo i aktywny twórczo – rozwija swoje zainteresowania i talenty,
- Przejawia umiejętności dobrego i skutecznego kontaktowania się z innymi ludźmi.
- Zna i kieruje się zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
- Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie nauki w szkole z powodzeniem.
- Zna swoją tożsamość regionalną i narodową – ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
- Ma bogatą wiedzę o środowisku, zasobach i ich ochronie.
NAUCZYCIEL
- Zaangażowany w pracę przedszkola.
- Jest aktywny i twórczy.
- Współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania.
- Wspiera rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia.
- Doskonali, podnosi kwalifikacje, wiedzę, umiejętności i wzbogaca warsztat pracy.
- Dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Stosuje nowoczesne metody pracy.
- Prowadzi dokumentację zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym.
- Jest komunikatywny, partnerski, twórczy, otwarty na nowości, dyspozycyjny i taktowny.
- Współdziała z zespołem.
- Prowadzi obserwację dzieci.
RODZIC
- Otrzymuje rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka.
- Wyraża swoją opinię i ocenia pracę przedszkola.
- Czynnie uczestniczy w życiu przedszkola.
- Jest partnerem w tworzeniu klimatu i działalności dydaktycznej.
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.
- Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu.
- Informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli.
- Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
- Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
- Informacje o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
SPOSOBY DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIEĆ DZIECI
- Prowadzenie diagnozy wstępnej.
- Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju.
- Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej.
- Półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy.
- Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu. Dokumentowanie wyników obserwacji.
- Prowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
- Arkusz gotowości szkolnej.
BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE
- Prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy)
- Teczek prac i innych dokumentów.
- Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka.
- Albumów, gazetki przedszkolnej.
- Materiałów reportażowych (zdjęcia , filmy).
- Rozmów.
- Strony internetowej.
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
- Przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń.
- Informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej i innej.
- Włączenie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola.
- Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
- Profesjonalna pomoc i wsparcie rodziców w procesie wychowawczym: pedagogizacja, umożliwienie kontaktów z poradnią, psychologiem i innymi specjalistami.
- Indywidualizacja i unikanie stereotypów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, stosowanie mediacji, negocjacji w sytuacjach konfliktowych.
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- Podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej.
- Współpraca z poradnia psychologiczno – pedagogiczną, szkołą podstawową, mok, MBP, policją, straż pożarną, władzami samorządowymi i innymi instytucjami działającymi na rzecz wspierania i rozwoju edukacji małego dziecka.
- Włączenie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
- Akcje charytatywne na rzecz organizacji, instytucji i osób indywidualnych potrzebujących wsparcia.
- Dbanie o dobrą opinie przedszkola w środowisku lokalnym.
- Upowszechnianie informacji o placówce w środowisku.
Postanowienia końcowe:
- Koncepcja pracy przedszkola jest otwarta i może ulegać modyfikacji.
- Koncepcja pracy przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w statucie.
- Koncepcja pracy przedszkola zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
- Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora i Rady Rodziców
- Szczegółowe zadania pracy przedszkola zawarte są w rocznym planie pracy.