Zostań w domu

Z dzieckiem w domu.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Zostań w domu! Z powodu koronawirusa eksperci zalecają ograniczenie spacerów i pozostanie w domu. Jest to trudny czas, szczególnie dla dzieci. Co robić z nimi w domu? Mamy dla Państwa  pomysły  na zabawy dla naszych przedszkolaków. Znajdziecie Państwo tutaj propozycje zabaw dydaktycznych, ruchowych, ale również zabaw z językiem angielskim, z religii i logopedii zgodne z podstawą programową. Myślę, że każdy wybierze coś dla siebie i swojej rodziny.

Rodzicu

Wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli
i szkół, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.

Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.

Pomysły na zabawy bez telewizora

Zacznijmy od wyłączenia telewizora, odłożenia w kąt smartfonów i tabletów. Bądźcie na wyłączność dla swojego dziecka. Wiemy, że to trudne, bo jest tyle do zrobienia i do tego jesteśmy zmęczeni. Pamiętajmy jednak, że uwaga poświęcona dziecku i czas wspólnej zabawy są dla niego najcenniejszym prezentem, a również nam rodzicom pomoże na chwilę zapomnieć o codziennych trudach.

Jeśli chcemy, aby nasze dzieci były ciekawe świata, miały wiarę w siebie, były kreatywne, bawmy się z nimi, podarujmy im swój cenny czas. Dzięki wspólnym zabawom wzmacniamy więź z dzieckiem i sprawiamy, że czuje się ono ważne i kochane.

Oto kilka najprostszych przykładów:

-zajęcia „zrób to sam” -Możecie lepić z masy solnej, plasteliny, malować farbami, kredkami, rękami, robić wycinanki z papieru kolorowego i wiele innych.

-Wspólne czytanie

-Budowanie z klocków 

-„Przynieś mi coś…”- Mówisz np. „Twoje zadanie to znalezienie czegoś niebieskiego i małego”. 

-Zabawa w zgaduj zgadula!- Wymyślacie sobie kategorię, np. „zwierzęta”. Dziecko zadaje ci pytania np. „czy to ma rogi?”, które w końcu naprowadzą je na dobrą drogę

-Fryzjerka/kosmetyczka. -Daj dziecku kolorowe kosmetyki albo szczotki i klamerki. Zarządź, że jesteś klientem salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego

-Zabawa w „ciepło – zimno”- każesz dziecku szukać jakiejś rzeczy w pokoju, w którym przebywacie. Aby ułatwić malcowi zadanie, mówisz: „ciepło – zimno”

-Pieczenie ciasteczek. A może wspólne gotowanie?

-Wyklejanie zdjęć w albumie.

-Gry planszowe

Kolorowanki, malowanki, wycinanki

-Seans bajkowy-Przygotuj popcorn , sok, zróbcie sobie wygodne posłanie z wieloma poduszkami, włączcie pełnometrażową bajkę i po prostu oglądajcie przytuleni. Komentuj z dzieckiem, wyjaśniaj, rozmawiajcie, cieszcie się spędzanym czasem… i odpoczynkiem.

-prace przestrzenne z wykorzystaniem rolek po papierze

– Zabawa „Szukamy koloru zielonego” Potrzebne materiały: kartki, farby: czerwona, żółta, niebieska, biała, pędzel oraz utwór W. Broniewskiego „Gramy w zielone” Rodzic czyta dziecku  wiersz W. Broniewskiego pt. „Gramy w zielone”                                                                                                                                                                                                                                           „Proszę o zielone!” zaklekotał bociek                                                                                                                                                                                                                                                                                               do zielonej żabki, co siedziała w błocie.                                                                                                                                                                                                                                                                                       Ale mądra żabka                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Prędko myk! pod wodę:                                                                                                                                                                                                                                                                                                               „Miły mi, bocianie, moje życie młode”.                                                                                                                                                                                                                                                                                    Rosły w wodzie modre niezapominajki,                                                                                                                                                                                                                                                                                            i boćkowi rzekły:  „Znamy takie bajki.                                                                                                                                                                                                                                                                                    Chciałbyś żabkę połknąć,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   lecz się obejdź smakiem:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      żabka gra w zielone z młodym tatarakiem”.                                                                                                                                                                                                                                                                       Możemy porozmawiać z dzieckiem o tym, jakie zwierzątka wystąpiły w tym wierszu, w co chciał grać bociek, co zrobiła żabka, co powiedziały niezapominajki boćkowi. Warto poszukać w internecie zdjęcia niezapominajek i pokazać dziecku. Porozmawiajmy też o kolorach: jakie kolory ma bociek (skrzydła, dziób, nogi), jakie żabka, a jakie niezapominajki. A teraz zaproponujmy dziecku zabawę w mieszanie farb. Najpierw dziecko może nazwać kolory farb, jakie przygotowaliśmy na stole. Dziecko miesza ze sobą po dwa kolory: czerwony i żółty. Czy powstał kolor zielony? Wymieszajmy teraz czerwony i biały, niebieski i czerwony, żółty i niebieski. Czy mamy już kolor zielony? Dziecko może namalować teraz zieloną żabkę.

Czy dzieci przychodząc na świat nie potrafią oddychać? Oczywiście, że potrafią. Wszyscy potrafimy oddychać, ale czy na pewno robimy to dobrze? Niestety nie wykorzystujemy wszystkich możliwości, jakie dają nam płuca i zapominamy o istnieniu przepony, która na proces oddychania wpływa wręcz cudownie, jeśli potrafimy ją dobrze wykorzystać. Zachęcam więc Rodziców do zapoznania się z artykułem Ewy Kaczmarkiewicz  „ Wdech, wydech…, czyli o prawidłowym oddychaniu u dzieci. Zabawy i ćwiczenia oddechowe.”                                                          Przykład zabawy oddechowej: „Oddychanie w stylu słonia” Potrzebne materiały: brak

Jest to bardzo dobrze odbierane przez maluchy ćwiczenie oddechowe. Koniecznie zobacz jak poprawnie je wykonać. Dziecko powinno zająć pozycję stojącą, nogi lekko rozszerzone. Mówimy mu, że za chwilę zamieni się w słonika, więc koniecznie musi oddychać jak małe słoniątko. Dziecko głęboko nabiera powietrze przez nos, a kiedy to robi, unosi ramiona tak, jakby to była trąba słonia. Jednocześnie napełnia powietrzem przeponę. Następnie wydycha powietrze przez usta w sposób dźwięczny powoli opuszczając „trąbę” ku dołowi.

Czy to zima, czy to wiosna? – zabawa klasyfikacyjna, dzielenie nazw obrazków na sylaby, próby dzielenia na głoski.Dziecko losuje obrazek i opowiada, co wylosowały. Dzieli nazwę na sylaby, próbuje dzielić na głoski. Następnie, rozdziela obrazki na dwie grupy –na zielonej kartce– wiosenne i niebieskiej – zimowe.

     

– Karty ruchowe to doskonała zabawa w domu. Rodzic pokazuje kartę dziecku, dziecko mówi co to za zwierzę i wykonuje ruchy jak zwierzę z obrazka. Zabawę mogą prowadzić na zmianę z rodzeństwem lub rodzicem.Na początku pobierz karty ruchowe  i wydrukuj je. Drugim krokiem jest staranne wycięcie kart ruchowych. Jeśli nie chcecie zabezpieczać kart przed zniszczeniem, to po wycięciu możecie od razu przejść do zabawy

 Grupy młodsze 3-4 latki – propozycje zajęć do realizacji z rodzicami w domu

06 kwiecień 2020

  • Zabawa ’’Idzie kurczaczek do kurki”  Pomoce: szalik/chustka do zawiązania oczuZadaniem dziecka (kurczaczka) jest dojście do rodzica (kurki), który wybiera sobie miejsce w pokoju. Rodzic zawiązuje dziecku oczy i wydaje mu polecenia: zrób cztery kroki do przodu, trzy kroki w lewo, dwa kroki do przodu itd. Rodzic podaje instrukcję w taki sposób, by dziecko doszło do niego. Potem następuje zmiana ról.
  • Praca przestrzenna „Kurczaczek”    Pomoce: dwie rolki po papierze toaletowym, żółty i pomarańczowy papier, nożyce, klej, mazak.Oklejamy rolki żółtym papierem i łączymy ze sobą za pomocą kleju. Mazakiem rysujemy oczy. Z pomarańczowego papieru wycinamy dziobek i przyklejamy pod narysowanymi oczami. Z żółtego papieru wycinamy skrzydła i przyklejamy wewnątrz drugiej rolki. Praca gotowa. Wam też tak wyszło? Zróbcie zdjęcie i pochwalcie się na przedszkolnym facebooku.

  • Masażyk „ Pieczemy świąteczne ciasto”  Pomoce: utwór „Aria na strunie G z Suity D-dur J.S. Bacha dostępne na www.youtube.comDziecko kładzie się na brzuchu (na dywanie), a rodzic w trakcie cichej muzyki wykonuje podane ruchy:                                                                                                                                                               -zagniatamy ciasto – wykonuje delikatnie ruchy zagniatania na plecach dziecka                                                                                                                                                                                                       -wałkujemy ciasto- wykonuje delikatne ruchy całymi dłońmi z góry na dół po plecach dziecka                                                                                                                                                                               -skrapiamy mlekiem-delikatnie dotykamy czubkami palców pleców dziecka                                                                                                                                                                                                               -lukrujemy upieczone ciasto-masujemy całymi dłońmi plecy dziecka                                                                                                                                                                                                                            -posypujemy migdałami-delikatnie dotykamy pleców dziecka czubkami palców                                                                                                                                                                                                       -kroimy ciasto na kawałki-wykonujemy gest krojenia na plecach dziecka

03 kwiecień 2020

  • Poszukanie w internecie, książce itp. ptaków -Rozmowa na temat wyglądu ptaków, budowanych przez nich gniazd itp. Zapamiętanie nazw ptaków.
  • Zabawa dotykowa: Pudełko sensoryczne – Pudełko po chusteczkach higienicznych, wypełnione różnymi materiałami, np.: watą, gałązkami, piaskiem, piórkami, kamykami, ziarenkami… Dziecko wkłada rękę w otwór w pudełku i bez zaglądania bada zawartość pudełka, określając cechy materiału i zgaduje, co to może być.
  • Zabawa badawcza: Co znajdziemy w skorupce jajka?- Dajemy dziecku jajko (umyte, surowe) prosimy , aby bardzo ostrożnie je obejrzało i je opisało, np. małe, duże, twarde, gładkie itd. Następnie osoba dorosła uderza w skorupkę jajka i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jajka: żółtko, białko. Dziecko sprawdza skorupkę czy łatwo się da ja pokruszyć, jak wygląda od środka. Sprawdza konsystencję jajka rozbitego wcześniej na talerzyku
  • Znajdź różnice- ćwiczenie spostrzegawczości 

          

02 kwiecień 2020

  • Lepienie z plasteliny lub masy solnej-  Masa solna – wykonanie: 1/2 szklanki mąki, 1/3 szklanki soli, łyżka oleju – mieszamy i dodajemy powoli wodę, aż zrobi się ciasto jak na pierogi. Dziecko może samo wykonać to. Potem bawimy się ciastem i na koniec lepimy ptaka, jednego lub więcej. Można dodać dziobek, oczy, skrzydełka i ogon –  z tego co mamy  w kuchni – zapałka, wykałaczka, ziele angielskie lub pieprz, listek laurowy. Można tez wyciąć z papieru.
  • Swobodne improwizacje ruchowe przy dowolnej muzyce-dziecko porusza się przy muzyce w wybrany przez siebie sposób
  • Wykonanie grzechotki z plastikowej  butelki i nasion fasoli, grochu, ryżu (co mamy pod ręką)- 
  • MATERIAŁY: plastikowa butelka, nasiona, kasz lub ryż, kolorowa taśma izolacyjna, nożyczki.Dziecko wsypuje nasiona do butelki, którą zakręca. Może okleić butelkę kolorowa taśmą i gotowe. Instrument muzyczny gotowy Można poprosić dziecko o przygotowanie więcej grzechotek i zorganizować mały koncert angażując domowników.

01 kwiecień 2020

  • Ćwiczenie usprawniające język i wargi –  Kotki piją mleko- poruszanie językiem, naśladowanie picia z miski.-Mleczko jest dobre- mlaskanie, cmokanie.– Kotki oblizują swoje pyszczki-oblizywanie dolnej i górnej wargi przy szeroko otwartych ustach.-Kotki liczą swoje ząbki- przesuwanie językiem po zębach- górnych i dolnych, ruchem okrężnym.-Kotki się uśmiechają- uśmiech wąski i szeroki z pokazywaniem zębów
  • Ćwiczenia matematyczne: liczenie w zakresie 3-5                  

                   

  • Zabawa ruchowa: Ziemia, woda, powietrze – Dziecko na hasło: ziemia – dotyka podłogi, woda – chwyta się dłońmi za kolana, powietrze- podnosi ręce do góry, wskazując przestrzeń przed sobą.
  • Zabawa matematyczna; Liczymy co się da J(można wykorzystać wszystko co da się policzyć np. łyżeczki, kubeczki, fasolę, groch, krzesła itd.)- Prosimy dziecko o policzenie przedmiotów, określenie ich wielkości,barwy oraz zastosowania. Można połączyć różne przedmioty i poprosić dziecko , aby je posegregowało wg określonej cechy. Podzielmy też przedmioty w zbiory , dziecko niech określi liczebność powstałych zbiorów, w którym znajduje się najwięcej przedmiotów, a w którym najmniej

31 marzec 2020 

  • Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Kwiatek rośnie” -dziecko w klęku z opuszczoną głową; przy dźwiękach obojętnie jakiej spokojnej muzyki, powoli podnosi się do stania z wyciągniętymi do góry rękami. Naśladując rosnący kwiatek.
  • Zagadka o wiośnie -Wracają ptaki z daleka i kwiatki kiełkują wokoło. Nadchodzi pora radosna, bo właśnie zaczęła się…(wiosna)
  • Wierzbowe bazie – malowanie uzupełnione wydzieranką z papieru- Wazon dziecko wykleja wydartymi kawałkami kolorowego papieru,gałązki bazi  maluje brązową farbką, opuszki paluszków macza w białej farbce i odbija je przy namalowanych gałązkach z baziami                                                                                                                                                                                                           
  •   Taniec Pani Wiosny- Dowolny taniec przy piosence o tematyce wiosennej np. Maszeruje wiosna (proszę posiłkować się YOUTUBE) 

30 marzec 2020   Tematyka cykliczna:  NADESZŁA WIOSNA

  • Oglądanie przez okno otoczenia- Swobodna rozmowa z dzieckiem na temat co widzi za oknem- zwrócenie uwagi na przyrodę , np.: Jak wyglądają drzewa, trawa jakiego jest koloru itp.
  • Ćwiczenia słuchowe” Co to?” –Rodzic wypowiada sylabami słowa kojarzące się z wiosną np.: słoń-ce, tu-li-pan, kwia-ty itp. Zadaniem dziecka jest połączenie słów w całość.
  • Słuchanie wiersza pt. „Idzie wiosna” -Dziecko opowiada , po czym można poznać, że na omawianym obrazku jest przedstawiona wiosna.  

    – Wiosna jest już całkiem blisko.

    Idzie z koszem i z walizką.

    A z koszyka i walizki wyglądają świeże listki.

    I wystawia nos tulipan, ciągle wiosnę o coś pyta.

    – Nie nudź!- mówi Wiosna krótko.

    – Zaraz znajdziesz się w ogródku!

    Rozmowa z dzieckiem na temat wierszyka;

    Jakie oznaki wiosny są wymienione w wierszyku?

    Co jeszcze świadczy o tym, że jest wiosna?  

          

     

  • Kolorowanie obrazka o tematyce wiosennej- Kolorowanie kredkami kolorowanki o tematyce wiosennej                                                                                                               

27 marzec 2020

  • Książka o mnie samym -Pomóż dziecku stworzyć wyjątkową książkę – w której będzie ono głównym bohaterem.                                                                                                                            MATERIAŁY: kartki białego papieru, czasopisma ze zdjęciami, zdjęcia twojego dziecka i innych członków rodziny, przykłady twórczości artystycznej dziecka, nożyczki, klej, ołówek, zszywacz.   Zbierz ważne dla dziecka przedmioty plastyczne, takie jak jego prace artystyczne, ulubione obrazki z czasopism, zdjęcia rodzinne itp.                                                                                                   Przyklejcie obrazki , zdjęcia na kartkach.                                                                                                                                                                                                                                                                               Poproś, aby dziecko określiło znaczenie każdego obrazka i zapisz tę informacje na dole strony.                                                                                                                                                                                 Zszyj strony razem i dodaj stronę tytułową ,,Wszystko o mnie samym”.                                                                                                                                                                                                                           Po zakończeniu pracy przeczytajcie książkę razem.
  • Zwierzostwórca- Poproś dziecko by stworzyło własne gatunki zwierząt. Zobacz jakie śmieszne kształty potrafi wymyślić.                                                                                                                 MATERIAŁY: obrazki zwierząt z czasopism, książeczek, nożyczki, klej, papier.                                                                                                                                                                                                           Wytnijcie różne obrazki ze zwierzętami.                                                                                                                                                                                                                                                                                 Potnij zwierzęta na poszczególne części ciała.                                                                                                                                                                                                                                                                      Poproś dziecko, by pomieszało pocięte części ciała na stole.                                                                                                                                                                                                                                        Teraz poproś, by wybierało różne części tworząc własne, nowe zwierzęta.                                                                                                                                                                                                              Pomóż przylepić mu na papier wybrane części ciała w takiej kolejności jakiej sobie życzy .                                                                                                                                                                             Pomóż nazywać dziecku stworzone przez siebie zwierzęta.
  • Dmuchanie baniek w wannie -Pomóż dziecku w odkrywaniu ciekawych właściwości wody, wtedy, gdy się świetnie bawi podczas mycia.                                                                                     MATERIAŁY: wanna, płyn do robienia baniek.                                                                                                                                                                                                                                                            Nalej do wanny cieplej wody i wsadź do niej dziecko.                                                                                                                                                                                                                                              Otwórz buteleczkę z płynem do baniek i puść parę baniek nad wanną. Zachęć dziecko do łapania baniek zanim znikną w wodzie.                                                                                                          Wlej trochę płynu do wanny i daj dziecku rurkę, by spróbowało zrobić bańki dmuchając w wodę, w której siedzi.
  • Budowanie domu -Pomóż dziecku budować jego pierwszy własny dom. Wszystko czego potrzebujesz to  duże pudło kartonowe, kilka przyborów i mnóstwo wyobraźni.  Tak samo można zrobić sklep, szkołę lub całe miasto.                                                                                                                                                                                                                                                                 MATERIAŁY: duże pudło kartonowe, nożyczki, taśma izolacyjna, mazaki, farby, kolorowy papier samoprzylepny.

26 marzec 2020

  • Części ciała zwierząt- Poproś dziecko, by dopasowało do siebie głowę i resztę tułowia różnych zwierząt . Albo pozwól mu bawić się w tworzenie nowych zwariowanych zwierząt. Albo  by specjalnie łączyło niepasujące do siebie części w celu stworzenia śmiesznych zwierząt.                                                                                                                                                                            MATERIAŁY: zdjęcia zwierząt z czasopism lub tanie książeczki z obrazkami zwierząt, nożyczki, klej, blok rysunkowy.                                                                                                                   Wycinamy obrazki różnych zwierząt.                                                                                                                                                                                                                                                                         Przecinamy je na pół, oddzielając głowę od tułowia z ogonem.                                                                                                                                                                                                                        Umieszczamy połówki obrazków z głową na stole przed dzieckiem.                                                                                                                                                                                                                       Wybieramy jedną połówkę z ogonem i dajemy dziecku by dopasowało do właściwej głowy.                                                                                                                                                                         Prosimy by dziecko przykleiło każde skompletowane zwierzę na kartkę papieru.
  • Naśladowanie chodu zwierząt- Dziecko będzie miało świetną zabawę naśladując chód zwierząt. Pomóż mu wykorzystać wyobraźnię przy poruszaniu rękoma, nogami, głową i tułowiem.Zamieńcie się rolami naśladując chód zwierząt i poproście kogoś trzeciego, by zgadywał jakie zwierzę naśladujecie.                                                                                                   MATERIAŁY: książki z obrazkami przedstawiającymi zwierzęta z charakterystycznym chodem, np. kaczkę, kraba, żabę, słonia, kangura itd.                                                                                 Przekartkuj różne książki obrazkowe ze zwierzętami.                                                                                                                                                                                                                                           Czytając, zachęcaj dziecko do wypróbowania chodu zwierząt przedstawionych w książce.                                                                                                                                                                                   Pomóż mu , opisując ruchy zwierzęcia, a nawet sam zademonstruj je jeśli to konieczne. Na przykład pokaż mu jak człapie kaczka, bokiem porusza się krab…
  •       Mówimy od tyłu- Zdolności językowe Waszego dziecka rozwijają się błyskawicznie , zachęcić więc je do nowej zabawy. Zacznij mówić zdania i wyrażenia od tyłu.                                          MATERIAŁY: potrawy spożywane przy posiłku.                                                                                                                                                                                                                                                        Bawcie się w czasie posiłku, aby Wasze dziecko nauczyło się nowej zabawy używając znanych słów.                                                                                                                                                            Zacznij od prostych zdań, takich jak: czy mogę prosić o mleko / powiedz je od tyłu – mleko o prosić mogę czy/                                                                                                                               Zademonstruj zabawę kilka razy, by dziecko zrozumiało o co chodzi.

25 marzec 2020

  • Przepisy na masy sensoryczne i plastyczne – Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów  i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu
  • Zabawy manipulacyjne są bardzo istotne dla rozwoju motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwoju precyzji i koncentracji uwagi. Są istotnym elementem przygotowania do nauki pisania.                                                                                                                                                                                                                                                                         
  • ćwiczenia ruchowe – Jedną z propozycji zabaw z dzieckiem w czasie wolnym może być  opracowany przez Weronikę Sherborne system ćwiczeń, który wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspakajanych w kontakcie z dorosłymi. Zabawy te mają na celu:                                                                                                                                                                                                                     – poznawanie własnego ciała oraz ciała partnera
    – odkrywanie swoich możliwości
    – wdrażanie do zaufania sobie i innym.

 Ćwiczenia oparte na relacji ,,z” (relacji opiekuńczej).
-„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze – rodzic klęczy na podłodze przy leżącym na plecach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Rodzic stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.
 -Zabawa pt. ,,Wycieczka” – rodzic stoi przed dzieckiem leżącym na podłodze. Dziecko leży na plecach , z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Rodzic przytrzymuje dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.
 -Zabawa pt. ,,Wycieczka” – rodzic stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem. Dziecko leży na plecach , z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Rodzic, trzymając dziecko za dłonie i nadgarstki, lekko ciągnie je po podłodze.

Ćwiczenia rozwijające relacje ,,przeciwko’ (relacje mocy i energii).
– „Przepychanki” – Rodzic i dziecko siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.
– „Paczka” – dziecko siedzi skulone na podłodze, rodzic klęcząc naprzeciwko, próbuje go rozpakować.

Ćwiczenia relaksujące – , „Rak”
Idzie, idzie rak
Rodzic i dziecko są zwróceni do siebie twarzą. Spacerujemy palcami: kciukiem i wskazującym po ręce dziecka.
Czasem naprzód, czasem wspak.
Odpowiednio zmieniając kierunek ruchu.
Idzie rak nieborak,
Spacerujemy jak na początku,
Jak uszczypnie, będzie znak.
Delikatnie i z humorem naśladujemy szczypanie.

Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem” (relacji partnerskiej).
-Zabawa pt. ,,Piłowanie drewna”. – rodzic i dziecko siedzą              w rozkroku, zwrócone przodem, trzymając się za dłonie. Nogi rodzica znajdują się pod nogami dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
– „Rowerek” – rodzic i dziecko leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Stopy rodzica i dziecka mają się stykać. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Rodzic powtarza rymowankę, różnicuje tempo:  „Jedzie Radek na rowerze,
                                                                                        a pan Romek na skuterze.
                                                                                        Raz, dwa, trzy,
                                                                                        jedź i ty”.
– „Prowadzenie ślepca” – rodzic trzyma dziecko, (które ma zamknięte oczy) i prowadzi je (zmiana ról).

Grupy starsze 5-6 latki – propozycje zajęć do realizacji z rodzicami w domu

06 kwiecień 2020

  • Rozmowa nt ilustracji – przeczytaj,  opowiedz o zadaniach poszczególnych członków rodziny Olka i Ady. A czy ty masz jakieś zadania do wykonania przed Wielkanocą? 5- latkom tekst czytają rodzice

        

  • Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

        

  • Zestaw zabaw ruchowych z piłką
  • Zabawa „Pokaż pisankę” . Dzieci biegają ( może być w miejscu). Na hasło: Pokaż pisankę, zatrzymują się i pokazują piłeczki trzymane w dłoniach                                                                      Zabawa „Wysoko – nisko.” Dzieci stoją w rozsypce. Na hasło: Wysoko – stają na palcach, wyciągają ku górze ręce z piłeczkami. Na hasło: Nisko – wykonują przysiad podparty, stukając piłeczkami w podłogę.                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Ćwiczenia tułowia. Dzieci w siadzie skrzyżnym, toczą wokół siebie piłeczki. Na sygnał zmieniają kierunek toczenia.                                                                                                                           Zabawa „Przeskocz piłeczkę”. Dzieci wykonują przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.                                                                                                                                                   Zabawa „ Wesołe kurczątka”. Dziecko staje w parze( z rodzicem lub rodzeństwem), stają jeden za drugim. Pierwsze kurczątko odbiega od drugiego, które stoi w miejscu. Gdy  pierwsze kurczątko zatrzymuje się,  drugie dobiega do niego i staje za nim.                                                                                                                                                                                                                          Marsz „Spacer baranków”. Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują,( trzymając rękę przy oczach); rozglądają się na boki, cicho pobekując: – Bee, bee, bee.
  • Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki. Jajeczko, jajeczko, jesteś pisaneczką. Dzieci wypowiadają rymowankę, dzieląc słowa na sylaby i łącząc tę czynność z odpowiednimi ruchami: jedna sylaba – przysiad, druga – wyprost (naprzemiennie).
  • Zabawa plastyczna „Wielkanocy zajączek”- wykonanie zajączka wg szablonu; można pokolorować, ozdobić włóczką, inwencja twórcza w Państwa ręku

    

03 kwiecień 2020

  • Zagadki  o ptakach – BOCIAN – Powrócił do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony. Czarno biały ptak po łące spaceruje, lubi stać na jednej nodze, żabki konsumuje.    KUKUŁKA – Wiosną słyszysz jej kukanie, je gąsienice na śniadanie. Strasznie leniwa ptasia mama nie chce swych piskląt karmić sama i wierzcie dzieci to nie bajka, innym podrzuca swe własne jajka. SKOWRONEK-  On pierwszy do nas z ciepłych krajów wrócił i nad polami piosenkę zanucił. On pierwszy do nas przylatuje i wiosnę oznajmuje. Wśród oziminy dźwięczy jak dzwonek bo to jest  właśnie – kto…..
  • Zabawa ruchowo –ortofoniczna. „Przylatujące ptaki”- BOCIAN – Dziecko już wie jak porusza się bocian i powtarza znaną sobie zabawę. KUKUŁKA – dziecko porusza się jak ptaszek biegając w przestrzeni pokoju naśladując głos kukułki, na sygnał kukułka przysiada na krześle, na kanapie, itp. SKOWRONEK – kładziemy poduszeczkę na podłodze. Dziecko – skowronek – biega i na sygnał do gniazda – przysiada na poduszce. Zabawę powtarzamy. Można do biegania zagrać np. na łyżkach.  Y było ciekawiej można zamienić się rolami. Dziecko gra a rodzic chodzi
  • Zabawa matematyczna „Liczymy bociany na łące.”- Rodzic opowiada a dziecko układa z kartoników lub zapisuje działania matematyczne:                                                                                            Do naszego kraju przyleciały bociany. Po łące chodzą 4 bociany i szukają żab. Do nich doleciały jeszcze 3. Ile jest bocianów razem na łące? 4+3=7   Razem było 7 bocianów ale przyleciały jeszcze 3. Ile bocianów jest teraz na łące. 7 + 3 = 10   10 bocianów chodzi po łące. Nagle wbiegł zając. 5 bocianów się wystraszyło i odleciało. 10 – 5 = 5   Pozostałe bociany tak długo chodziły, aż zrobiło się ciemno.  4 odleciały. Ile teraz zostało? 5 – 4 = 1 Jeden zagubiony bocian długo klekotał, bo drogi znaleźć nie mógł. Gdy usłyszał głos kolegów odleciał do swojego gniazda.          1-1 = 0
  • Lepienie z plasteliny lub masy solnej-  Masa solna – wykonanie1/2 szklanki mąki, 1/3 szklanki soli, łyżka oleju – mieszamy i dodajemy powoli wodę, aż zrobi się ciasto jak na pierogi. Dziecko może samo wykonać to. Potem bawimy się ciastem i na koniec lepimy ptaka, jednego lub więcej. Można dodać dziobek, oczy, skrzydełka i ogon –  z tego co mamy  w kuchni – zapałka, wykałaczka, ziele angielskie lub pieprz, listek laurowy. Można tez wyciąć z papieru..

02 kwiecień 2020

  • Wiersz „Bociek” – zabawa z rodzicem.Rodzic zaczyna  – Dziecko kończy.A tu  – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                  A tu  – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                     To bocianek wita wiosnę.                                                                                                                                                                                                                                                                                                             A tu  – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               A tu    – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.                                                                                                                                                                                                                                                                                  A tu      – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            A tu      – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       To bocianek w gnieździe śpiewa.                                                                                                                                                                                                                                                                                               A tu     – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         A tu     – kle, kle,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Grzeje słonko i wiosenne szumią drzewa.
  • Zabawa ruchowa w bociany- Dziecko chodzi po pokoju poruszając się jak bocian – wysoko podnosi nogi i macha rękami. Na słowo – bocian, zatrzymuje się i staje na jednej nodze , klaszcze wyciągniętymi dłońmi i powtarza kle, kle, kle. – zabawę powtarzamy kilka rzazy, rodzic może towarzyszyć dziecku w zabawie.
  • Podpisywanie części ciała bociana.-  Oglądamy bociana rodzic poleca wymienić części ciała ptaka.
    1. Dziecko wymienia z jakich części ciała składa się sylwetka bociana.
    2. Rodzic przygotowuje – może być odręcznie ale wyraźnie napisy – głowa, tułów, nogi, dziób, szyja, oko, skrzydło

    Dziecko odczytuje samodzielnie lub z pomocą i przykłada lub przykleja w odpowiednim m miejscu

  • Poszukanie w internecie, książce itp. ptaków- Rozmowa na temat wyglądu ptaków, budowanych przez nich gniazd itp. Zapamiętanie nazw ptaków.

01 kwiecień 2020

  • Zabawy ciałem.- Rodzic, dziecko 1 lub 2 witają się ze sobą wszystkimi częściami ciała nazywając je, np. podając sobie prawe ręce, lewe ręce, dotykając się stopami – prawa do prawej, lewa do lewej i tak dalej – czoła, uszy, ramiona, kolana, pośladki, plecy, brzuchy i co przyjdzie do głowy
  • Zabawa z krzesełkiem-Na środku stawiamy krzesełko i wszyscy obecni mogą stanąć z czterech stron. Rodzic poleca i sam też wykonuje.                                                                                            połóż prawą rękę na krześle; połóż lewą rękę na krześle;stań przodem do krzesła ;stań tyłem do krzesła; usiądź tyłem do krzesła ;usiądź przodem do krzesła : Na siedząco: połóż prawą nogę na krześle, lewą na krześle; połóż prawą nogę pod krzesło, lewą pod krzesło; usiądź na krześle – pojedynczo ;chodzimy wokół krzesełka w prawą stronę i potem w lewą stronę, ;podskakujemy do góry
  • Dyktando rysunkowe.- Dziecku dajemy kartkę i kredki, ołówek itp.Rodzic proponuje – poleca by dziecko narysowało to co on mówi.Połóż rękę po lewej stronie kartki. Połóż rękę po prawej stronie kartki. Weź kredki i rysuj – opowieść: ” Na środku narysuj małe jeziorko. Obok jeziorka po prawej stronie wyrosło duże drzewo. Na drzewie siedzą 4 ptaki – mogą wyglądać jak kulki z dziobkami. Po prawej stronie jeziorka leży duży kamień. Na kamieniu wypoczywa żaba – zielona kulka z oczami. Bocian brodzi w stawie. Na górze, nad jeziorkiem świeci słońce. Po prawej stronie słońca widać 2 chmurki. Po lewej stronie 3 chmurki. Pod jeziorkiem, w błocie schowała się jeszcze jedna żaba. Wokół rośnie zielona trawka.” I rysunek skończony. Proszę sprawdzić czy dziecko wszystko narysowało wg instrukcji. Dołączyć do poprzedniego – tworzymy wystawkę. Tak utrwalamy pojęcie strony i położenia przedmiotów w przestrzeni.31 marzec 2020
  • Wiersz „Spotkanie z wiosną” i pokazywanie.(wierszyk można wykorzystywać często jako relaksację)  –Na siedząco.

   Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj – pocierają końcówki uszu, nabierają powietrze nosem i wypuszczają ustami, naśladują wiatr,                                                                                                                          Kap, kap, deszcz wiosenny pada – stukają palcami o podłogę,                                                                                                                                                                                                                                          Słychać jak śpiewają ptaki – poruszają palcami łącząc je i otwierając,                                                                                                                                                                                                                        Pachną kwiaty, rośnie trawa – wciągają powietrze nosem, podnoszą ręce do góry,                                                                                                                                                                                                  Słonko rano wcześnie wstaje – przeciągają się,I promyki swe wysyła – w górze poruszają palcami,                                                                                                                                                                             Już pracują mrówki w lesie – poruszają palcami jednej dłoni po przedramieniu drugiej i odwrotnie,                                                                                                                                                                                  Miło z wiosną dzień zaczynać  – wszystkie dzieci miarowo klaszczą.

  • Nauka wierszyka – 5 powtórzeń: Dzisiaj w drodze do przedszkola już zielone były pola,  A bociany klekotały bo na łąkę przyleciały.
  • Zabawa w bociany- Dziecko chodzi po pokoju poruszając się jak bocian – wysoko podnosi nogi i macha rękami. Na słowo – bocian, zatrzymuje się i staje na jednej nodze , klaszcze wyciągniętymi dłońmi i powtarza kle, kle, kle. – zabawę powtarzamy kilka rzazy.
  • Układanie wyrazu bocian –Na malutkich karteczkach rozpisujemy litery wyrazu bocian – rozcinamy i dziecko układa, odczytujemy (można kilka razy powtórzyć). Szukamy innych słów zaczynających się na b
  • Bocian – przyklejanie lub pomalowanie kolorowanki- Wykonanie – 2 płatki higieniczne przyklejamy jeden wyżej, drugi niżej. Do pierwszego domalowujemy czerwony dziób i czarne oko. Łączymy  grubą kreską pionowo lub ukośnie płatki ze sobą. Do drugiego dorysowujemy w dół dwie czerwone nogi i lekko kolorujemy na czarno brzegi drugiego płatka. Bocian już gotowy – dziecko może dorysować resztę rysunku wg własnego pomysłu lub z podpowiedzią rodzica. Chwalimy rysunek i wystawiamy, by był widoczny.

30 marzec 2020   Tematyka cykliczna:  NADESZŁA WIOSNA

  • Oglądanie pogody przez okno-Dziecko wraz z rodzicem wypowiada się na temat tego, co widzi za oknem. Znajduje elementy związane z wiosną – opisuje pogodę.
  • Ćwiczenia ortofoniczne-Naśladowanie ruchem i głosem odgłosów pogody- ręce w górze – wiatr przesuwa chmury po niebie – wypowiadamy szuuuu, szuuuu,                                                             – ruszamy palcami w górze – słonko świeci  – sssssss,                                                                                                                                                                                                                                                           – palcami o kolana – pada deszcz – kap, kap, kap, plum, plum, plum                                                                                                                                                                                                                               – burza, pioruny łup, łup,łup   
  •  Rysowanie kredkami oglądanego widoku zza okna.-Rysować może samo dziecko lub wraz z rodzicem jeden wspólny rysunek wzajemnie rozmawiając – można policzyć ile narysowanych zostało drzew, budynków, chmur, ptaków na drzewach, ludzi na podwórku.   
  • Wykreślanka WIOSNA-Rodzic wypisuje szereg liter –  miedzy litery wyrazu wiosna wstawia inne np.: W k  i l o r s o n u a p.- dziecku poleca liczyć do 2 i skreślać drugą. Następnie odczytuje wyraz. Chętni mogą rozwiązywać jeszcze:S r  ł k  o d  ń t  c m  e h,   c o  h o  m o  u o  r o  y  l, itp.                                                                                                                                                             
  • Zabawa słownikowa z maskotką-Dziecko 1 lub więcej razem z rodzicem – podając sobie maskotkę np. szukają słów związanych z wiosna ( słońce, ciepło, deszcz itp.) lub układają zdania o wiośnie, np.: Wiosną świeci słońce. Dzisiaj pada deszcz. Drzewa mają malutkie listki.
  • Zabawa z muzyką-Przy  piosence „Wiosenne buziaki” ( utwór nr 7) dzieci tańczą jak wiosna malując wszystko – na niby.  Wyciągając się malują w górze np. drzewa, słońce, chmury a nisko trawę, krzaczki itd. A potem w nagrodę mogą obejrzeć wybraną bajkę.

27 marzec 2020 

  • Marcowa pogoda- cykl zabaw w oparciu o wiersz Wandy Chotomskiej „Pan Marzec”                                                                                                                                                                                        Wysłuchanie wiersza                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Rozmowa na jego temat :Jaka jest marcowa pogoda?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”                                                                                                                                                                                                                                                 Kolorowanie odpowiedniego garnka                                                                                                                                                                                                                                       
  •  Programowanie i kodowanie,  to szkoła logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i planowania.                                                                                                           
  •  gra „Motylki”- Strona na którą przekierowuje nas link proponuje wysłuchanie i zabawę z piosenką, bajkę video na youtube „Przygód kilka wróbla Ćwirka”, zadania dotyczące treści bajki, propozycja pracy plastycznej, zadanie z edukacji matematycznej. 
    https://view.genial.ly/5e7a7d29ab73410dfcbb7ca3/horizontal-infographic-timeline-motylki-25032020r?fbclid=IwAR25P0gnbLXfHx4A7Gi7_tI4pkMb2rgTiS6M02ThlrCUlvdRFaw1VwJI5Ek          
  • Ćwiczenie logorytmiczne- Rozwijanie orientacji przestrzennej oraz mowy     

    Prawa ręka, lewa ręka,

    Prawa noga, lewa noga,

    Skok do przodu – i od nowa.

    Lewa ręka, prawa noga,

    Skok do tyłu – i od nowa.

    Prawa ręka, lewa noga,

                                                                                                                                                        Zaczynamy znów od nowa

26 marzec 2020   

  •  Tor przeszkód -Gdy dzieci poznają możliwości własnego ciała, kochają nowe wyzwania. I nigdy nie męczą ich tory przeszkód.                                                                                                           MATERIAŁY: poduszki, poduchy, krzesła, stoły, koce, miski, obręcze itp…                                                                                                                                                                                                         Zgromadź kilka przedmiotów, umożliwiających dziecku przechodzenie nad, przez,pod i wokół .                                                                                                                                                                            Ustaw te przedmioty wzdłuż toru.
    Powiedz dziecku, by zaczęło posuwać się od początku aż do końca  
  • Piknik z Misiem – Zdumiewające , jak wiele dziecko uczy się w trakcie każdego zajęcia- nawet w czasie pikniku z misiem.                                                                                                              MATERIAŁY: 1 lub 2 misie, kanapki , napoje , ciasteczka , owoce i inne przysmaki.                                                                                                                                                                                        Poproś by dziecko zaprosiło swojego misia na piknik.                                                                                                                                                                                                                                            Przygotujcie razem kanapki, soki i przekąski.Zapakuj wszystko do koszyka – torby i powędrujcie do parku ( może to być przejście do drugiego pokoju lub na balkon).                                Rozmawiając na różne tematy nie zapomnijcie w rozmowę wciągnąć misie. 
  •  Mapa skarbów -Czy dziecko będzie potrafiło znaleźć ukryty skarb w domu? Pomoże mu w tym mapa.                                                                                                                                              MATERIAŁY: karton brystolu, mazaki, nagroda dla dziecka.                                                                                                                                                                                                                                     Narysuj plan domu.                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Pokaż dziecku i poproś, żeby się z nim przeszło po domu i zobaczyło jak rozmieszczone są poszczególne pokoje.                                                                                                                                 Schowaj nagrodę w jednym z pomieszczeń i zaznacz miejsce na mapie.                                                                                                                                                                                                                    Daj dziecku jeszcze raz mapę i zobacz, czy będzie potrafiło znaleźć skarb.
    • sztywny karton lub cienka tekturka (można wykonać tangram kolorowy lub jednego koloru). Można np. wykonać tangram z filcu.
    • koperta na opakowanie puzzli
    • wzory figur do układania
    •  
  • Zabawy z programowaniem – Tangram – to bardzo znana na całym świecie gra logiczna: kształtuje logiczne myślenie, rozwija wyobraźnię,  zachęca do poszukiwania nowych, nieszablonowych rozwiązań .Tangram wykonujemy na planie kwadratu. Do celów tego artykułu wykorzystałam kartkę z kolorowego bloczku (nie powinna być samoprzylepna). Ważny jest odpowiedni podział kwadratu. Należy to zrobić zgodnie z poniższym rysunkiem. 

                  Podział kwadratu na 7 elementów tangramu.           

25 marzec 2020

  • zabawa w dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Dziecko odrysowuje swoje ręce a następnie je wycina. Rodzic zapisuje na kartce przykłady działań na odejmowanie lub dodawanie w zakresie 10, nad działaniami dziecko przykleja swoje papierowe ręce ( nie podklejając paluszków jak na załączonym zdjęciu). Przyklejone papierowe rączki służą jako pomoc w obliczaniu działań.

                                                      

  • Bajka dla dzieci na czas kwarantanny  – Jak wytłumaczyć dziecku konieczność pozostania w domu i ograniczenia kontaktu z rówieśnikami? Nieocenioną pomocą jest książka psycholożki Doroty Bródki BAJKA O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE”. Wspólne przeczytanie bajki będzie wsparciem rodziców i dzieci w oswojeniu nowej rzeczywistości- Arlena Kiziak – doradca metodyczny 
  • kolorowanka z głoską R –  dziecko nazywa przedmioty, które zawierają głoskę R, określają jej pozycję w wyrazie- na początku, w środku, na końcu; kolorują tylko te przedmioty, które tą głoskę zawierają                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
  •  Przepisy na masy sensoryczne i plastyczne  -Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów  i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Zadania z religii- mgr A.Kowalewicz

  •  dla 5- 6 – latki uczęszczających na lekcje religii  kanał Mocni w Duchu TV Live na portalu YouTube – już od poniedziałku 16 marca coś specjalnie dla dzieci-ciekawe zabawy i zadania
  • 5- 6 – latki uczęszczające na lekcje religii  rekolekcje on-line : Warmińskie Duszpasterstwo Młodzieży działające w Archidiecezji Warmińskiej zaprasza dzieci do wzięcia udziału w internetowych rekolekcjach wielkopostnych online W tym roku odbywają się one pod hasłem „Skracamy Dystans 2020”. Rozpoczną się w najbliższą niedzielę, 22 marca i potrwają trzy dni. Do środy każdego dnia o godz. 10.00 udostępniany będzie film za pomocą profilu duszpasterstwa na Facebooku https://www.facebook.com/ MlodziWarmii/ i na kanale duszpasterstwa na YouTube #skracamydystansLogopedyczna rozgrzewka: W Niedzielę Palmową uwielbiamy Jezusa  Można rozpocząć spotkanie znakiem Krzyża. W miarę możliwości proszę oglądnąć z dzieckiem historię biblijną https://www.youtube.com/watch?v=mBBvNukgCsw  lub Ewangelię dla dzieci – Niedziela Palmowa – https://www.youtube.com/watch?v=p9Zna6dKFIY   Można odsłuchać fragment biblijny na stronie www.biblijni.pl  http://www.biblijni.pl/Mt,21,1-11 Mogą Państwo przeczytać ten sam fragment w Piśmie Świętym – Ewangelia wg Świętego Mateusza rozdział 21 werset 1-11 Proszę pomodlić się z dzieckiem za swoją rodzinę, chorych i o powstrzymanie pandemii koronawirusa
      Zadanie : Proszę wspólnie z dzieckiem wykonać  palmę wielkanocną 

             

  • Grupa 5-6 latki     06.04-10.04.2020r.     Temat: Wielki Czwartek i Wielki Piątek – Pan Jezus umiera na krzyżu z miłości do nas (temat 33 i 34)Proszę rozpocząć wykonywanie zadań z dzieckiem znakiem Krzyża i modlitwą Ojcze nasz. Proszę oglądnąć z dzieckiem Ostatnia Wieczerza Księga Ksiąg  Wielki Piątek proszę w miarę możliwości oglądnąć z dzieckiem Drogę Krzyżową dla dzieci. Proszę wykonać z dzieckiem Wielkopostną Kostkę.Pokoloruj, wytnij i sklej kostkę. Rysunki przedstawiają wydarzenia Wielkiego Tygodnia. Graj i zgaduj, który to dzień.                                                                                                                                                                                                                                                                                             Jeśli dziecko ma książkę do religii proszę wykonać zadania z tematu 34 wg poleceń.  Proszę posłuchać z dzieckiem: Gethsemane – Claire Ryann at 3 Years Old Zaśpiewaj: Rysuję krzyż karaoke  Przepraszam Cię Boże   Abba Tatusiu NASZE NIEBIESKIE SKRZATY Proszę pomodlić się do Matki Bożej za swoją rodzinę, za chorych, za lekarzy i personel medyczny, a  także o dobre przeżycie Świąt Wielkiej Nocy i o powstrzymanie pandemii koronawirusa
                                           Proszę postarać się wspólnie z dzieckiem przygotować koszyczek wielkanocny i obejrzeć w Niedzielę Mszę Świętą. Szanowni Rodzice i drogie dzieci, pamiętajcie, że Wielkanoc to najważniejszy dla chrześcijan czas. Jezus pokonał śmierć, pokonał szatana. Zmartwychwstał. Niech Zmartwychwstały Chrystus napełni Wasze i Waszych bliskich serca, radością, niech wleje nadzieję i miłość oraz doda sił w pokonywaniu trudności.Błogosławionych Świąt Wielkanocych                                                                                                                                 życzy katechetka Alina Kowalewicz Logopedyczna rozgrzewka- mgr A.Lamperska
  • Głoska „s” dla niektórych dzieci jest kłopotliwa. Często pomiędzy ząbkami pojawia się języczek, a przecież nie powinno go być widać! Aby prawidłowo wymówić „s” należy zrobić uśmiech pokazując dosunięte ząbki, a języczek ułożyć w środku buzi za dolnymi ząbkami. Gotowe? Zaczynamy. Powtarzaj wierszyk. Patrz w lusterko. Sprawdzaj, czy języczek jest za ząbkami, gdy mówisz „s”.                                                                                                                                                                                                                                                                                                „Wąż samotnik”                                                                                                                                                                                                                                                                                          Sssunie sssobie wąż ssssssamotnik.                                                                                                                                                                                                                                                                                     Za nim jego ssstryj grzechotnik.                                                                                                                                                                                                                                                                                               I ssstu sssynów ssstryja z ssssykiem:przesssstań już być ssssamotnikiem!                                                                                                                                                                                                                   A teraz narysuj „Wesołą rodzinkę” Pięć paluszków twojej rączki- to rodzinka głoski S. Weź kartkę papieru, połóż na niej swoją dłoń i obrysuj jej kształt. Każdemu paluszkowi dorysuj minkę i czapeczkę według własnego pomysłu. Każdy paluszek ma swoje imię. Pamiętasz nazwy palców?        kciuk -sa          wskazujący – so            środkowy – se       serdeczny – su      malutki – sy                          Powtarzaj głośno kilka razy imiona członków rodziny.  
  • Zapraszam do zabaw z głoską „ż”. Pamiętacie? Wymawiamy ją podobnie jak głoskę „sz” (wargi robią kółeczko, czubek języka dotyka do dziąsła za górnymi ząbkami), ale dodajemy jeszcze drżące gardło(struny głosowe). Przypomnijcie sobie jak naśladowaliśmy warkot motoru lub warkot piły. Spróbujcie. Brawo!                                                                                                  Na początek łatwe zadanie. Powtarzajcie kolejne słowa:żaba, rzeka, żubr, żeberka, żakiet, żarówka, żuk, żyrafa, żona, żuraw, żyła, żyto, żonkil, żółty, żyrandol, żurnal, rzemień, rząd, itp;korzenie, waży, wieża, warzywa, orzech, jarzyny, parzy, morze, wierzy, duży, boży, róże, różowe, jarzębina, itp.                                                                                                                                          Teraz powtórzcie śmieszny wierszyk 🙂                                                                                                                                                                                                                                                                              „Podróże żółwia żeglarza”

    Żółw – podróżnik żywo wierzy,

    że żaglówką świat przemierzy.

    Różne plaże, rzeki mija.

    duże morza żółw podbija.

    Żywa jednak to opinia,

    że podróżnik wyolbrzymia.

    I te żółwie „morza duże”

    to nie morza, a kałuże.

      Jeśli macie jeszcze troszkę czasu i troszkę ochoty namalujcie morze i żółwia płynącego żaglówką. Wymyślcie dla żółwia imię rozpoczynające się głoską „ż” lub takie, które głoskę „ż” będzie miało w środku wyrazu.

  • Jeszcze jedna zabawa z głoską „sz”. Pamiętajcie: wargi robią kółeczko, a czubek języka podnosi się do dziąsła. Łatwe, prawda?„Szykowna myszka”            W pewnej puszczy mieszka mysz. Nazywa się Natasza. Jest to sławna mysz, ponieważ zawsze wygląda niezwykle szykownie. Na przykład dzisiaj ma czerwony kapelusz z czarnym piórkiem i błyszczącą wstążką. Szyję owinęła szaro-żółtym szalikiem. Natasza zawsze lubiła żółty kolor, więc ma na sobie płaszczyk w takim kolorze. Myszka ma też długie skarpety w czarno-szare paski, natomiast na jej stopach błyszczą się czerwone pantofelki. Myszka ma ze sobą dużą, pomarańczową parasolkę i torebkę w tym samym kolorze. Czyż myszka Natasza nie jest szykowna?
    1. Wyjaśnij, jak się ubierają ludzie na specjalne okazje?
    2.  Co to znaczy, że ktoś jest szykowny?                                                   
    3.  3. Poćwicz wymowę głoski „sz”. Powtarzaj.

    szykowna myszka, myszka w puszczy, czerwony kapelusz, kapelusz ze wstążką,  szalik na szyi, szaro-żółty szalik, błyszcząca wstążka, czarno-szare paski,                             

       4. Narysuj myszkę.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         5. Powtórz zdania. Odpowiedz na pytania do nich:

    – Natasza mieszka w puszczy.                                                                                                       – Kto miesza w puszczy? 

    – Natasza jest szykowna.                                                                                                                – Jaka jest Natasza?

    – Myszka ma czerwony kapelusz.                                                                                                 – Jaki kapelusz ma myszka?

    – Natasza lubi żółty kolor.                                                                                                              – Jaki kolor lubi Natasza?

    – Mysz ma czerwone pantofelki.                                                                                                    – Jakie pantofelki ma mysz?

    – Natasza ma pomarańczową torebkę.                                                                                         – Jaką torebkę ma Natasza?

  • Potrzebne będzie lusterko, aby sprawdzać w nim, czy dobrze wykonujecie ćwiczenia. Postarajcie się wykonywać je dokładnie. Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne. Rodzic mówi wierszyk, a dziecko wykonuje ruchy języka opisane w wierszu.

    „Gimnastyka”:

    Na początku jest rozgrzewka, językowa wprzód wywieszka.

    Cały język wyskakuje,

    wszystkim nam się pokazuje.

    W dół i w górę,

    w lewo, w prawo.

    Pięknie ćwiczy!

    Brawo! Brawo!

    Język wargi oblizuje, pięknie kółka wykonuje.

    Popatrzymy do lusterka,

    jak się język bawi w berka.

    Kto spróbuje z miną śmiałą zwinąć język w rurkę małą?

    Język ząbki poleruje

    każdy dotknie i wyczuje…

    Może uda się ta sztuczka.

    Trzeba uczyć samouczka.

    Teraz poćwiczymy wargi:

    – naprzemiennie rozciągaj wargi jak do uśmiechu i ściągaj wargi w dziobek

    -nakładaj wargę górną na dolną i dolną na górną,

    -wymawiaj naprzemiennie głoski: i-u ( naśladowanie głosu osiołka), e-o (naśladowanie dźwięku karetki pogotowia),

    – udawaj ziewanie, cmokaj, parskaj jak konik

    – zabawa: weź kartkę papieru, zaciśnij na niej wargi i trzymają ją mocno tak, aby osoba dorosła pociągając ją nie mogła jej zabrać,

    – zabawa „ Króliczek” – lekko nagryzaj wargę górną dolnymi zębami, a potem wargę dolną górnymi zębami,

    Gotowe! Gimnastyka zakończona.

    Możesz robić te zabawy, kiedy tylko będziesz mieć ochotę 🙂

  • Proponuję gimnastykę języka, policzków i warg. Ćwiczone codziennie będą potrafiły wyraźnie i prawidłowo wymawiać każde słowo. Ćwicz przed lustrem.

To jest ten czas, to jest ta chwila. Niech język każdy teraz wysila.

To nie wygłupy, nie jakiś żart: logopedyczna rozgrzewka – czas strat!:

1. Buzia na kłódkę, ćwicz razem z nami: wdech – nosem, a wydech – ustami

2. Wargi mam dzielne – dzióbek z nich zrobię, a potem uśmiech pokażę tobie.

3. Króliczek zęby górne ma długie po to, by na dolną wargę zakładać je z ochotą.

4. Wampirka zrobię – łatwizna taka, dolne zęby – górne zęby i mamy kudłaka.

5.Wargi me dzielne trzymają łyżeczkę minutę całą – dość sporą chwileczkę.

6. Usta gotowe niech mówią „na zdrowie”: a, o, e, u, y ,i.

7.Teraz sylaby, sprawa jest prosta, kto jest gotowy – niechaj im sprosta: pa, po, pe, pu, py, pi, ma, mo, me, mu, my, mi,

8.Nie jakieś opony, piłki czy kule, lecz wielkie balony zrobione czule z policzków rzecz jasna – inwencja własna.

9. Uwaga dzieci zbliża się niebezpieczeństwo: Gargamel, Klakier, istne szaleństwo.

                                                                                   To pszczoła jakaś: Maja, nie Maja? Jakaś to z ula złośliwa zgraja.

                                                                                   Przebili balony – powietrza brak. Ja ćwiczę dalej – tak czy siak

10. W buzi mam super bohatera. Język waleczny potwory pożera.

Potworem rodzynek, walka z nim prosta – hop do sufitu – tam mały zostań!

Broda oparciem nie rusza się wcale, usta otwarte- jak jest? Wspaniale!

Język zwycięzca potwory połyka. Brawa od mamy – brzmią jak muzyka.

Dzielność twą cenię, wytrwałość i moce. Mamo, tato – ty także to doceń!

Chodźcie tu szybko, bardzo was proszę. Rodzice całusów niech ślą całe kosze.

Duma pierś rodziców rozpiera, bo mają w domu super bohatera!

Jeżeli któreś z ćwiczeń Ci nie wychodzi – nie szkodzi.

Spróbuj jeszcze raz. Na tym polega trening:)

  •  zabieram Was na wycieczkę na wieś. Można tam usłyszeć dźwięki inne niż w mieście. Spróbujcie je wszystkie odgadnąć i nazwać. Znajdźcie obrazki z tymi zwierzątkami w swoich książeczkach i opowiedzcie rodzicom: jak wygląda baran, po czym poznajemy kaczkę, ile nóg ma kurka, a ile konik? Czy wiecie, co lubią jeść te zwierzątka? Pytań jest naprawdę dużo. Mam nadzieję, że z pomocą rodziców uda Wam się znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania 🙂Wiersz ten wykorzystujemy do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów ( słowa w nawiasach)                                                                            „Rymy w zagrodzie”

    Raz na grzędzie bura kurka

    nastroszyła swoje…( piórka)*

    Inna kurka głośno gdacze

    Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*

    Baran po swojemu beczy,

    koza w kozie z żalem…(meczy).*

    Gniady konik w stajni hula,

    pszczółki lecą wprost do…(ula).*

    traktor w polu głośno huczy,

    a na łące krówka…( muczy)*

    gdy wróbelki nam ćwierkają,

    dzieci rymy…( dobierają).*

     

    Czy potrafisz naśladować głosy tych zwierząt? Przez chwilkę pomucz jak krówka, zagdakaj jak kurka, zabzycz jak pszczółka, itd.

  • Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

     „Skacząca piłka”

    Mała Ala piłkę ma, piłka skacze:

    – la, la, la.

    – la, la, la*

    Ala Ani piłkę da, piłka skoczy:

    – la, la, la.

    – la, la, la*

    Ładnie fika piłka ta: piłka tańczy:

    – la. la, la.

    – la, la, la*

    Piłkę łapie mała Ala, piłka skacze:

    – la, la la.

    – la, la la.*

    Czy ktoś wdzięku więcej ma, od tej piłki:

    – la, la, la

    – la, la, la ?*

    W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci z szeroko otwartą buzią językiem naśladują skaczącą piłeczkę powtarzając za rodzicem; la, la, la.

  • Zapraszam do zabawy dzieci, które mają jeszcze kłopoty z prawidłową wymową głoski „sz”. Przypominam, że przy wymawianiu tej głoski wargi układamy w kółeczko („ryjek”), a język leciutko dotyka do dziąsła za górnymi ząbkami. Powodzenia:)Zabawa fabularyzowana: „Król wiatrów”– podczas czytania opowiadania przez rodzica dziecko chodzi z berłem (tu liczę na pomysłowość dzieci) po pomieszczeniu i naśladuje szum wiatru, różnicując natężenie głosu (cicho – głośno).„Król wiatrów”         „ Za siedmioma lasami, na ogromnej górze mieszkał król wiatrów. Na wiosnę zlatywał z góry i szumiał łagodnie: szszsz…, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. W lesie najczęściej leżał na swym łóżku i obserwował bawiące się dzieci w pobliskim przedszkolu. Szumiał tylko wtedy, gdy chmury zbierały się nad placem zabaw, by je rozpędzić, lub wówczas, gdy słońce za mocno piekło i dzieciom było bardzo gorąco: wtedy też szumiał lekko: szszsz. Gdy nadchodziła jesień przeganiał czarne, kłębiące się listopadowe chmury, szumiąc groźnie: szszsz. Najwięcej jednak hulał o świcie podczas mroźnych, srogich zim i wołał: szszsz! Zaglądał przy tym do okien, by zobaczyć, jak bawią się dzieci w domach i przedszkolach. Stukał w okienka, jakby wywołując dzieci na dwór. Ale one wolały zostać w ciepłym pokoju i tylko przez szybę przyglądać się tańcom wiatru”. Teraz powtarzaj wierszyk za rodzicem powoli i dokładnie. Nie zapomnij o prawidłowym układaniu warg i języka przy wymawianiu głoski „sz”. Jeśli możesz wydrukuj wiersz i podkreśl w nim wszystkie „sz”. Gdzie „sz” się ukryło? Na początku, na końcu, a może w środku wyrazu?Wiesz?

    „Szafa Szymona”

    Szymon koszulę do szafy wkłada,

    a tu mu z szafy wieszak wypada.

    Szerokie szelki z szuflady wystają,

    szaliki mamy z wieszaków spadają.

    Z szarej koszuli kieszeń odpada…

    Szeptem do Szymka mówi szuflada:

    -Szale, koszule, wieszaki, szelki…

    Bałagan w szafie panuje wielki!

    Szymek szanuje uwagi wszelkie.

    Zrobi, więc w szafie porządki wielkie.

Zabawy z języka angielskiego – mgr M.Rudowicz-Gawlik

  • Count the Easter Bunnies!
    Policzymy i poruszamy się dzisiaj.  Ready, steady, go!
    Święta Wielkanocne już za tydzień, więc dzisiaj pobawimy się z króliczkami wielkanocnymi ( Easter Bunnies)
    Zaczniemy od piosenki, dzięki której powtórzymy liczby od 1 do 10 i pogimnastykujemy się ->>
    Ten Bunnies Counting Song 1-10″ 
     
    1 little, 2 little,
    3 Easter Bunnies
    4 little, 5 little,
    6 Easter Bunnies,
    7 little, 8 little,
    9 Easter Bunnies,                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      10 Easter Bunnies hopping all around! (Wielkanocne króliczki kicają dookoła)

    Hop, hop, hop, STOP

    Hop, hop, hop, STOP

    Hop, hop, hop, STOP

    Hop, hop, STOP

    10 Easter Bunnies running all around!(Wielkanocne biegają skaczą dookoła)

    Run, run, run, STOP

    Run, run, run, STOP

    Run, run, run, STOP

    Run, run, STOP

    10 Easter Bunnies walking all around!(Wielkanocne spacerują skaczą dookoła)
    Walk, walk, walk, STOP
    Walk, walk, walk, STOP
    Walk, walk, walk, STOP
    Walk, walk, STOP
     
    10 Easter Bunnies skipping all around!(Wielkanocne króliczki przeskakują dookoła)
    Skip, skip, skip, STOP
    Skip, skip, skip, STOP
    Skip, skip, skip, STOP
    Skip, skip, STOP
    Rozruszani?  Przygotowałam dla Was kolorowankę z króliczkiem wielkanocnym. Młodsze dzieci (3/4 latki) kolorują kolorowankę. 
    Natomiast zadaniem dzieci starszych (5/6 latki) jest wydrukować 10 takich króliczków (pomniejszonych), pokolorować je i wyciąć ( małe prostokąty, na których będzie postać króliczka). Co zrobimy z tymi króliczkami?
    Poćwiczymy dodawanie do 10 z wykorzystaniem naszych króliczkowych kart:) Oto przykład:
    Kładziemy przed sobą 3 króliczki a następnie dodajemy 5 króliczków i liczymy ile mamy wszystkich króliczków. Oczywiście ->> ENGLISH PLEASE ( po angielsku proszę).
    Zabawa może trwać bez końca, ponieważ przykładów na dodawanie jest bardzo dużo.
    See you soon! DO ZOBACZENIA WKRÓTCE! 
  • How’s the weather today? ( jaką dziś macie pogodę)
    Spójrzcie za okno i zaznaczcie na swoich kołach pogodowych ( weather wheel) .  A tymczasem dziś zapraszam Wszystkie dzieci do wielkanocnego stołu (Easter table), przy którym siądziemy niebawem ze swoją rodziną ( my family). Posłuchajcie piosenki o rodzinie, którą dla Was przygotowałam -> https://www.youtube.com/watch?v=d_WQEw13TCo  „I love my Family” ( Kocham moją rodzinę). Kto występuje w piosence? -> (Powtarzamy za panem, który śpiewa w piosence)
    mom- mama
    dad- tata
    brother- brat
    sister- siostra
    grandma- babcia
    grandpa- dziadek
    Waszym zadaniem (5-6 latki) jest narysować stół wielkanocny, przy którym siedzi Wasza rodzina. Następnie nazywacie wszystkich w języku angielskim.
    Zadaniem młodszych dzieci jest pokolorowanie obrazka, na którym przy stole siedzi rodzina i nazwanie wszystkich osób na obrazku.
  • Nawiązując do wczorajszej piosenki o pogodzie -> https://www.youtube.com/watch?v=rD6FRDd9Hew&t=67s <-, przygotowałam zabawę dla młodszych i starszych „weather wheel” (koło pogodowe ).
    Żeby je wykonać potrzebne będą:

    * blok techniczny biały i kolorowy (przydatny może być też kolorowy papier samoprzylepny :)),
    * tekturka, np. taka, którą można oderwać z tyłu bloku
    * spinacz do bielizny
    * ołówek i  flamaster
    * nożyczki, klej                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
    Proszę wykonać je zgodnie z instrukcją obrazkową. Dla młodszych dzieci gotowa wersja do wydruku i pokolorowania.Kołem pogodowym można „bawić się” każdego dnia o każdej porze. Dziecko sprawdza z rodzicem pogodę za oknem, nazywa ją w języku angielskim i zaznacza spinaczem na swoim kole pogodowym.

  • Pogoda od jakiegoś czasu zgodna z przekazem „W marcu jak w garncu” Dziś rano prószył śnieg… Zachęcam do powtórzenia piosenki z języka angielskiego o różnych stanach pogodowych ->
    Listen to the song and sing with your parents. Posłuchaj piosenki i zaśpiewaj z rodzicami.
    „How’s the weather?”   Piosenkę można wizualizować.
    How’s the weather?  How’s the weather? 
    How’s the weather today? 
    Is it sunny?  Is it rainy? Is it cloudy? Is it snowy?
    How’s the weather today? 
    Let’s look outside. How’s the weather? 
    Is it sunny today?
    Let’s look outside. How’s the weather? 
    Is it rainy today?
    Let’s look outside. How’s the weather? 
    Is it cloudy today?
    Let’s look outside. How’s the weather? 
    Is it snowy today?
    How’s the weather?  How’s the weather? 
    How’s the weather today? 
    Is it sunny?  Is it rainy? Is it cloudy? Is it snowy?
    How’s the weather today? 
     
    sunny- słonecznie
    rainy- deszczowo
    cloudy- pochmurno
    snowy- śnieżnie
    How’s the weather today? – Jaka jest dziś pogoda?
     
    Zadaniem dodatkowym jest:
    Look out the window and draw the weather.  Spójrz za okno i narysuj pogodę.
  • Easter in English- speaking countries – Wielkanoc w krajach anglojęzycznychUK (Wielka Brytania)
    Jedną z popularnych tradycji wielkanocnych w Wielkiej Brytanii jest wykonanie tzw. hot cross buns, czyli po prostu drożdżowych bułeczek z rodzynkami, ozdobionych krzyżem.
     zachęcam do wspólnych wypieków.Gwarantuję świetną zabawę.
    Oto przepis :
    Składniki:
    • 32 g świeżych drożdży
    • 1/2 szklanki cukru
    • 1 i 1/2 szklanki ciepłego mleka
    • 4 i 1/2 szklanki mąki pszennej
    • 1/2 łyżeczki cynamonu
    • 50 g roztopionego masła
    • 2 jajka
    • 1 i 1/2 szklanki rodzynek

    Ciasto na krzyżyki:

    • 1/2 szklanki mąki
    • 1/3 szklanki wody

    Do mleka wsypać drożdże i połowę cukru. Zrobić rozczyn i odstawić. Następnie wbić jajka, wsypać rodzynki, cynamon, resztę cukru i 3 szklanki mąki. Wyrabiać ciasto, stopniowo dosypywać resztę mąki. Wyrobić ciasto, uformować kulę. Przełożyć do miski i odstawić do podwojenia objętości. Dzielimy ciasto na równe części i formujemy okrągłe bułki. Wykładamy na przygotowana blachę i odstawiamy do wyrośnięcia na 35 min.                                                                                                                                                                                                                                                             Mąkę i wodę na krzyżyki mieszamy na gęsta pastę. Przekładamy do szprycy lub plastikowego woreczka z odciętym rogiem i nakładamy pastę w kształcie krzyżyka. Bułki piec w 190 stopniach prze około 35 min. Bułki bardzo szybko się rumienią więc można je przykryć folią.                                                                                                                                                                                          Bułeczki można posmarować syropem, utworzy się delikatna glazura.                                                                                                                                                                                                             Składniki na syrop:

    • 8 łyżek cukru
    • pół szklanki wody

    Składniki wymieszać, syrop zagotować, mieszając.Posmarować nim bułeczki. Smacznego!!

    Aby czas podczas wypieków był urozmaicony proponuję tradycyjną angielską rymowankę poświęconą właśnie HOT CROSS BUNS. 
    Oto link do rymowanki: https://www.youtube.com/watch?v=Ndd-6WB5vlo     Have a nice day!!
  • Easter Bingo Game – Gra może być wykorzystana zarówno dla młodszych i starszych dzieci.
    Jak grać?
    Drukujemy przygotowane plansze do gry ( tyle plansz ilu jest uczestników + 3 dodatkowo).
    Rozdajemy plansze uczestnikom. Trzy dodatkowe plansze rozcinamy na poszczególne obrazki. Następnie składamy je w pół ( tak by nie było widać jaki obrazek kryją) i rozkładamy je na środku ( dywanu, podłogi , stołu). 
    Każdy losuje złożony obrazek po kolei. Następnie nazywa go po angielsku, a pozostali uczestnicy sprawdzają czy mają go na swojej planszy i zakrywają go. W wersji przygotowanej przeze mnie ( z 9 polami) wygrywa osoba, która jako pierwsza zakryje trzy pola obok siebie, w pionie, w poziomie i po skosie.
    Do zakrycia obrazków można wykorzystać np. zakrętki od butelek, karteczki .
    Słownictwo wykorzystane w kartach:
    pisanka – Easter egg ( pisanki są w różnych kolorach -> green ( zielony), pink (różowy), yellow (żółty) )
    wielkanocny króliczek – Easter bunny
    kwiat – flower
    motyl – butterfly
    ptaszek- bird
    wielkanocny baranek – Easter lamb
    wielkanocny koszyczek – Easter basket
    pszczółka – bee
    Wesołych Świąt Wielkanocnych – Happy Easter
  • Piosenka  o wiośnie : Zabawa do piosenki „Wiosenne memory „- wydrukuj lub narysuj po dwa obrazki zwierząt występujących w piosence : bluebird ( niebieski ptaszek), bee ( pszczółka), ladybug  ( biedronka), butterfly ( motyl), frog ( żaba) . Następnie wszystkie obrazki rozkładamy na dywanie lub stole obrazkiem do dołu. Zadaniem dzieci jest odnalezienie par zwierząt i prawidłowe nazwanie ich w języku angielskim.
  • Piosenka : How many eggs in the Easter basket?
    Zabawa:
    Rodzice wraz z dziećmi przygotowują kolorowe jajeczka ( mogą być wycięte z kolorowego papieru). Jajeczka mają być w kolorze : pink- różowy, purple- fioletowy, green- zielony, yellow- żółty. Jajeczek ma być po trzy z każdego koloru. Przygotowują również dwa koszyczki ( jeden dla rodzica, jeden dla dziecka). Rozkładają jajeczka na podłodze i w rytm piosenki „How many eggs in the Easter basket?” poruszają się swobodnie po pokoju zbierając jajeczka do koszyczków. Kiedy piosenka się skończy rodzic wraz z dzieckiem siadają i pierwszy rodzic zadaje pytanie : How many eggs in the Easter basket? ( Ile jajeczek masz w swoim wielkanocnym koszyczku?) . Dziecko przelicza na głos po angielsku a następnie rodzic. Kolejne pytanie : What color are the eggs in the Easter basket? ( W jakim kolorze są jajeczka w koszyczku wielkanocnym ?) Rodzic wraz z dzieckiem określają w jakich kolorach są jajeczka w ich koszyczku. 
    Karta pracy:
    „Put the eggs in the basket
    Zadaniem dzieci jest wycięcie i włączamy nagranie kolorowanie jajeczek w kolorach, które są wymienione w piosence ( włączamy nagranie piosenki) Następnie wklejamy je do koszyczka. Młodsze dzieci (3-4-latki) mają przygotowaną kartę pracy, e której kolorują jajeczka w koszyczku.