Zostań w domu

Z dzieckiem w domu.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Zostań w domu! Z powodu koronawirusa eksperci zalecają ograniczenie spacerów i pozostanie w domu. Jest to trudny czas, szczególnie dla dzieci. Co robić z nimi w domu? Mamy dla Państwa  pomysły  na zabawy dla naszych przedszkolaków. Znajdziecie Państwo tutaj propozycje zabaw dydaktycznych, ruchowych, ale również zabaw z językiem angielskim, z religii i logopedii zgodne z podstawą programową. Myślę, że każdy wybierze coś dla siebie i swojej rodziny.

Rodzicu

Wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Korzystaj z edukacyjnych programów telewizyjnych, zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe.

Korzystaj z porad i propozycji nauczyciela. Nie unikaj kontaktu z nim. Pytaj o wszystko i dziel się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi dziecka. W sytuacji zawieszenia pracy przedszkoli
i szkół, to na Tobie i nauczycielu spoczywa odpowiedzialność za edukowanie dziecka i stwarzanie mu warunków do wszechstronnego rozwoju.

Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.

Pomysły na zabawy bez telewizora

Zacznijmy od wyłączenia telewizora, odłożenia w kąt smartfonów i tabletów. Bądźcie na wyłączność dla swojego dziecka. Wiemy, że to trudne, bo jest tyle do zrobienia i do tego jesteśmy zmęczeni. Pamiętajmy jednak, że uwaga poświęcona dziecku i czas wspólnej zabawy są dla niego najcenniejszym prezentem, a również nam rodzicom pomoże na chwilę zapomnieć o codziennych trudach.

Jeśli chcemy, aby nasze dzieci były ciekawe świata, miały wiarę w siebie, były kreatywne, bawmy się z nimi, podarujmy im swój cenny czas. Dzięki wspólnym zabawom wzmacniamy więź z dzieckiem i sprawiamy, że czuje się ono ważne i kochane.

Oto kilka najprostszych przykładów:

-zajęcia „zrób to sam” -Możecie lepić z masy solnej, plasteliny, malować farbami, kredkami, rękami, robić wycinanki z papieru kolorowego i wiele innych.

-Wspólne czytanie

-Budowanie z klocków 

-„Przynieś mi coś…”- Mówisz np. „Twoje zadanie to znalezienie czegoś niebieskiego i małego”. 

-Zabawa w zgaduj zgadula!- Wymyślacie sobie kategorię, np. „zwierzęta”. Dziecko zadaje ci pytania np. „czy to ma rogi?”, które w końcu naprowadzą je na dobrą drogę

-Fryzjerka/kosmetyczka. -Daj dziecku kolorowe kosmetyki albo szczotki i klamerki. Zarządź, że jesteś klientem salonu kosmetycznego lub fryzjerskiego

-Zabawa w „ciepło – zimno”- każesz dziecku szukać jakiejś rzeczy w pokoju, w którym przebywacie. Aby ułatwić malcowi zadanie, mówisz: „ciepło – zimno”

-Pieczenie ciasteczek. A może wspólne gotowanie?

-Wyklejanie zdjęć w albumie.

-Gry planszowe

Kolorowanki, malowanki, wycinanki

-Seans bajkowy-Przygotuj popcorn , sok, zróbcie sobie wygodne posłanie z wieloma poduszkami, włączcie pełnometrażową bajkę i po prostu oglądajcie przytuleni. Komentuj z dzieckiem, wyjaśniaj, rozmawiajcie, cieszcie się spędzanym czasem… i odpoczynkiem.

-prace przestrzenne z wykorzystaniem rolek po papierze

 Grupy młodsze 3-4 latki – propozycje zajęć do realizacji z rodzicami w domu

27 marzec 2020

  • Książka o mnie samym -Pomóż dziecku stworzyć wyjątkową książkę – w której będzie ono głównym bohaterem.                                                                                                                            MATERIAŁY: kartki białego papieru, czasopisma ze zdjęciami, zdjęcia twojego dziecka i innych członków rodziny, przykłady twórczości artystycznej dziecka, nożyczki, klej, ołówek, zszywacz.   Zbierz ważne dla dziecka przedmioty plastyczne, takie jak jego prace artystyczne, ulubione obrazki z czasopism, zdjęcia rodzinne itp.                                                                                                   Przyklejcie obrazki , zdjęcia na kartkach.                                                                                                                                                                                                                                                                               Poproś, aby dziecko określiło znaczenie każdego obrazka i zapisz tę informacje na dole strony.                                                                                                                                                                                 Zszyj strony razem i dodaj stronę tytułową ,,Wszystko o mnie samym”.                                                                                                                                                                                                                           Po zakończeniu pracy przeczytajcie książkę razem.
  • Zwierzostwórca- Poproś dziecko by stworzyło własne gatunki zwierząt. Zobacz jakie śmieszne kształty potrafi wymyślić.                                                                                                                 MATERIAŁY: obrazki zwierząt z czasopism, książeczek, nożyczki, klej, papier.                                                                                                                                                                                                           Wytnijcie różne obrazki ze zwierzętami.                                                                                                                                                                                                                                                                                 Potnij zwierzęta na poszczególne części ciała.                                                                                                                                                                                                                                                                      Poproś dziecko, by pomieszało pocięte części ciała na stole.                                                                                                                                                                                                                                        Teraz poproś, by wybierało różne części tworząc własne, nowe zwierzęta.                                                                                                                                                                                                              Pomóż przylepić mu na papier wybrane części ciała w takiej kolejności jakiej sobie życzy .                                                                                                                                                                             Pomóż nazywać dziecku stworzone przez siebie zwierzęta.
  • Dmuchanie baniek w wannie -Pomóż dziecku w odkrywaniu ciekawych właściwości wody, wtedy, gdy się świetnie bawi podczas mycia.                                                                                     MATERIAŁY: wanna, płyn do robienia baniek.                                                                                                                                                                                                                                                            Nalej do wanny cieplej wody i wsadź do niej dziecko.                                                                                                                                                                                                                                              Otwórz buteleczkę z płynem do baniek i puść parę baniek nad wanną. Zachęć dziecko do łapania baniek zanim znikną w wodzie.                                                                                                          Wlej trochę płynu do wanny i daj dziecku rurkę, by spróbowało zrobić bańki dmuchając w wodę, w której siedzi.
  • Budowanie domu -Pomóż dziecku budować jego pierwszy własny dom. Wszystko czego potrzebujesz to  duże pudło kartonowe, kilka przyborów i mnóstwo wyobraźni.  Tak samo można zrobić sklep, szkołę lub całe miasto.                                                                                                                                                                                                                                                                 MATERIAŁY: duże pudło kartonowe, nożyczki, taśma izolacyjna, mazaki, farby, kolorowy papier samoprzylepny.

26 marzec 2020

  • Części ciała zwierząt- Poproś dziecko, by dopasowało do siebie głowę i resztę tułowia różnych zwierząt . Albo pozwól mu bawić się w tworzenie nowych zwariowanych zwierząt. Albo  by specjalnie łączyło niepasujące do siebie części w celu stworzenia śmiesznych zwierząt.                                                                                                                                                                            MATERIAŁY: zdjęcia zwierząt z czasopism lub tanie książeczki z obrazkami zwierząt, nożyczki, klej, blok rysunkowy.                                                                                                                   Wycinamy obrazki różnych zwierząt.                                                                                                                                                                                                                                                                         Przecinamy je na pół, oddzielając głowę od tułowia z ogonem.                                                                                                                                                                                                                        Umieszczamy połówki obrazków z głową na stole przed dzieckiem.                                                                                                                                                                                                                       Wybieramy jedną połówkę z ogonem i dajemy dziecku by dopasowało do właściwej głowy.                                                                                                                                                                         Prosimy by dziecko przykleiło każde skompletowane zwierzę na kartkę papieru.
  • Naśladowanie chodu zwierząt- Dziecko będzie miało świetną zabawę naśladując chód zwierząt. Pomóż mu wykorzystać wyobraźnię przy poruszaniu rękoma, nogami, głową i tułowiem.Zamieńcie się rolami naśladując chód zwierząt i poproście kogoś trzeciego, by zgadywał jakie zwierzę naśladujecie.                                                                                                   MATERIAŁY: książki z obrazkami przedstawiającymi zwierzęta z charakterystycznym chodem, np. kaczkę, kraba, żabę, słonia, kangura itd.                                                                                 Przekartkuj różne książki obrazkowe ze zwierzętami.                                                                                                                                                                                                                                           Czytając, zachęcaj dziecko do wypróbowania chodu zwierząt przedstawionych w książce.                                                                                                                                                                                   Pomóż mu , opisując ruchy zwierzęcia, a nawet sam zademonstruj je jeśli to konieczne. Na przykład pokaż mu jak człapie kaczka, bokiem porusza się krab…
  •       Mówimy od tyłu- Zdolności językowe Waszego dziecka rozwijają się błyskawicznie , zachęcić więc je do nowej zabawy. Zacznij mówić zdania i wyrażenia od tyłu.                                          MATERIAŁY: potrawy spożywane przy posiłku.                                                                                                                                                                                                                                                        Bawcie się w czasie posiłku, aby Wasze dziecko nauczyło się nowej zabawy używając znanych słów.                                                                                                                                                            Zacznij od prostych zdań, takich jak: czy mogę prosić o mleko / powiedz je od tyłu – mleko o prosić mogę czy/                                                                                                                               Zademonstruj zabawę kilka razy, by dziecko zrozumiało o co chodzi.

25 marzec 2020

  • Przepisy na masy sensoryczne i plastyczne – Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów  i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu
  • Zabawy manipulacyjne są bardzo istotne dla rozwoju motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwoju precyzji i koncentracji uwagi. Są istotnym elementem przygotowania do nauki pisania.                                                                                                                                                                                                                                                                         
  • ćwiczenia ruchowe – Jedną z propozycji zabaw z dzieckiem w czasie wolnym może być  opracowany przez Weronikę Sherborne system ćwiczeń, który wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspakajanych w kontakcie z dorosłymi. Zabawy te mają na celu:                                                                                                                                                                                                                     – poznawanie własnego ciała oraz ciała partnera
    – odkrywanie swoich możliwości
    – wdrażanie do zaufania sobie i innym.

 Ćwiczenia oparte na relacji ,,z” (relacji opiekuńczej).
-„Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze – rodzic klęczy na podłodze przy leżącym na plecach obok dziecku, które ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Rodzic stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.
 -Zabawa pt. ,,Wycieczka” – rodzic stoi przed dzieckiem leżącym na podłodze. Dziecko leży na plecach , z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Rodzic przytrzymuje dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.
 -Zabawa pt. ,,Wycieczka” – rodzic stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem. Dziecko leży na plecach , z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Rodzic, trzymając dziecko za dłonie i nadgarstki, lekko ciągnie je po podłodze.

Ćwiczenia rozwijające relacje ,,przeciwko’ (relacje mocy i energii).
– „Przepychanki” – Rodzic i dziecko siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.
– „Paczka” – dziecko siedzi skulone na podłodze, rodzic klęcząc naprzeciwko, próbuje go rozpakować.

Ćwiczenia relaksujące – , „Rak”
Idzie, idzie rak
Rodzic i dziecko są zwróceni do siebie twarzą. Spacerujemy palcami: kciukiem i wskazującym po ręce dziecka.
Czasem naprzód, czasem wspak.
Odpowiednio zmieniając kierunek ruchu.
Idzie rak nieborak,
Spacerujemy jak na początku,
Jak uszczypnie, będzie znak.
Delikatnie i z humorem naśladujemy szczypanie.

Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem” (relacji partnerskiej).
-Zabawa pt. ,,Piłowanie drewna”. – rodzic i dziecko siedzą              w rozkroku, zwrócone przodem, trzymając się za dłonie. Nogi rodzica znajdują się pod nogami dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
– „Rowerek” – rodzic i dziecko leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Stopy rodzica i dziecka mają się stykać. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Rodzic powtarza rymowankę, różnicuje tempo:  „Jedzie Radek na rowerze,
                                                                                        a pan Romek na skuterze.
                                                                                        Raz, dwa, trzy,
                                                                                        jedź i ty”.
– „Prowadzenie ślepca” – rodzic trzyma dziecko, (które ma zamknięte oczy) i prowadzi je (zmiana ról).

Grupy starsze 5-6 latki – propozycje zajęć do realizacji z rodzicami w domu

27 marzec 2020 

  • Marcowa pogoda- cykl zabaw w oparciu o wiersz Wandy Chotomskiej „Pan Marzec”                                                                                                                                                                                        Wysłuchanie wiersza                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Rozmowa na jego temat :Jaka jest marcowa pogoda?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”                                                                                                                                                                                                                                                 Kolorowanie odpowiedniego garnka                                                                                                                                                                                                                                       
  •  Programowanie i kodowanie,  to szkoła logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i planowania.                                                                                                           
  •  gra „Motylki”- Strona na którą przekierowuje nas link proponuje wysłuchanie i zabawę z piosenką, bajkę video na youtube „Przygód kilka wróbla Ćwirka”, zadania dotyczące treści bajki, propozycja pracy plastycznej, zadanie z edukacji matematycznej. 
    https://view.genial.ly/5e7a7d29ab73410dfcbb7ca3/horizontal-infographic-timeline-motylki-25032020r?fbclid=IwAR25P0gnbLXfHx4A7Gi7_tI4pkMb2rgTiS6M02ThlrCUlvdRFaw1VwJI5Ek          
  • Ćwiczenie logorytmiczne- Rozwijanie orientacji przestrzennej oraz mowy     

    Prawa ręka, lewa ręka,

    Prawa noga, lewa noga,

    Skok do przodu – i od nowa.

    Lewa ręka, prawa noga,

    Skok do tyłu – i od nowa.

    Prawa ręka, lewa noga,

                                                                                                                                                        Zaczynamy znów od nowa

26 marzec 2020   

  •  Tor przeszkód -Gdy dzieci poznają możliwości własnego ciała, kochają nowe wyzwania. I nigdy nie męczą ich tory przeszkód.                                                                                                           MATERIAŁY: poduszki, poduchy, krzesła, stoły, koce, miski, obręcze itp…                                                                                                                                                                                                         Zgromadź kilka przedmiotów, umożliwiających dziecku przechodzenie nad, przez,pod i wokół .                                                                                                                                                                            Ustaw te przedmioty wzdłuż toru.
    Powiedz dziecku, by zaczęło posuwać się od początku aż do końca  
  • Piknik z Misiem – Zdumiewające , jak wiele dziecko uczy się w trakcie każdego zajęcia- nawet w czasie pikniku z misiem.                                                                                                              MATERIAŁY: 1 lub 2 misie, kanapki , napoje , ciasteczka , owoce i inne przysmaki.                                                                                                                                                                                        Poproś by dziecko zaprosiło swojego misia na piknik.                                                                                                                                                                                                                                            Przygotujcie razem kanapki, soki i przekąski.Zapakuj wszystko do koszyka – torby i powędrujcie do parku ( może to być przejście do drugiego pokoju lub na balkon).                                Rozmawiając na różne tematy nie zapomnijcie w rozmowę wciągnąć misie. 
  •  Mapa skarbów -Czy dziecko będzie potrafiło znaleźć ukryty skarb w domu? Pomoże mu w tym mapa.                                                                                                                                              MATERIAŁY: karton brystolu, mazaki, nagroda dla dziecka.                                                                                                                                                                                                                                     Narysuj plan domu.                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Pokaż dziecku i poproś, żeby się z nim przeszło po domu i zobaczyło jak rozmieszczone są poszczególne pokoje.                                                                                                                                 Schowaj nagrodę w jednym z pomieszczeń i zaznacz miejsce na mapie.                                                                                                                                                                                                                    Daj dziecku jeszcze raz mapę i zobacz, czy będzie potrafiło znaleźć skarb.
    • sztywny karton lub cienka tekturka (można wykonać tangram kolorowy lub jednego koloru). Można np. wykonać tangram z filcu.
    • koperta na opakowanie puzzli
    • wzory figur do układania
    •  
  • Zabawy z programowaniem – Tangram – to bardzo znana na całym świecie gra logiczna: kształtuje logiczne myślenie, rozwija wyobraźnię,  zachęca do poszukiwania nowych, nieszablonowych rozwiązań .Tangram wykonujemy na planie kwadratu. Do celów tego artykułu wykorzystałam kartkę z kolorowego bloczku (nie powinna być samoprzylepna). Ważny jest odpowiedni podział kwadratu. Należy to zrobić zgodnie z poniższym rysunkiem. 

                  Podział kwadratu na 7 elementów tangramu.           

25 marzec 2020

  • zabawa w dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Dziecko odrysowuje swoje ręce a następnie je wycina. Rodzic zapisuje na kartce przykłady działań na odejmowanie lub dodawanie w zakresie 10, nad działaniami dziecko przykleja swoje papierowe ręce ( nie podklejając paluszków jak na załączonym zdjęciu). Przyklejone papierowe rączki służą jako pomoc w obliczaniu działań.

                                                      

  • Bajka dla dzieci na czas kwarantanny  – Jak wytłumaczyć dziecku konieczność pozostania w domu i ograniczenia kontaktu z rówieśnikami? Nieocenioną pomocą jest książka psycholożki Doroty Bródki BAJKA O ZŁYM KRÓLU WIRUSIE I DOBREJ KWARANTANNIE”. Wspólne przeczytanie bajki będzie wsparciem rodziców i dzieci w oswojeniu nowej rzeczywistości- Arlena Kiziak – doradca metodyczny 
  • kolorowanka z głoską R –  dziecko nazywa przedmioty, które zawierają głoskę R, określają jej pozycję w wyrazie- na początku, w środku, na końcu; kolorują tylko te przedmioty, które tą głoskę zawierają                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
  •  Przepisy na masy sensoryczne i plastyczne  -Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów  i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Zadania z religii- mgr A.Kowalewicz

  •  dla 5- 6 – latki uczęszczających na lekcje religii  kanał Mocni w Duchu TV Live na portalu YouTube – już od poniedziałku 16 marca coś specjalnie dla dzieci-ciekawe zabawy i zadania
  • 5- 6 – latki uczęszczające na lekcje religii  rekolekcje on-line : Warmińskie Duszpasterstwo Młodzieży działające w Archidiecezji Warmińskiej zaprasza dzieci do wzięcia udziału w internetowych rekolekcjach wielkopostnych online W tym roku odbywają się one pod hasłem „Skracamy Dystans 2020”. Rozpoczną się w najbliższą niedzielę, 22 marca i potrwają trzy dni. Do środy każdego dnia o godz. 10.00 udostępniany będzie film za pomocą profilu duszpasterstwa na Facebooku https://www.facebook.com/ MlodziWarmii/ i na kanale duszpasterstwa na YouTube #skracamydystansLogopedyczna rozgrzewka:

Logopedyczna rozgrzewka- mgr A.Lamperska

  • Witajcie, proponuję dziś gimnastykę języka, policzków i warg. Ćwiczone codziennie będą potrafiły wyraźnie i prawidłowo wymawiać każde słowo. Ćwicz przed lustrem.

To jest ten czas, to jest ta chwila. Niech język każdy teraz wysila.

To nie wygłupy, nie jakiś żart: logopedyczna rozgrzewka – czas strat!:

1. Buzia na kłódkę, ćwicz razem z nami: wdech – nosem, a wydech – ustami

2. Wargi mam dzielne – dzióbek z nich zrobię, a potem uśmiech pokażę tobie.

3. Króliczek zęby górne ma długie po to, by na dolną wargę zakładać je z ochotą.

4. Wampirka zrobię – łatwizna taka, dolne zęby – górne zęby i mamy kudłaka.

5.Wargi me dzielne trzymają łyżeczkę minutę całą – dość sporą chwileczkę.

6. Usta gotowe niech mówią „na zdrowie”: a, o, e, u, y ,i.

7.Teraz sylaby, sprawa jest prosta, kto jest gotowy – niechaj im sprosta: pa, po, pe, pu, py, pi, ma, mo, me, mu, my, mi,

8.Nie jakieś opony, piłki czy kule, lecz wielkie balony zrobione czule z policzków rzecz jasna – inwencja własna.

9. Uwaga dzieci zbliża się niebezpieczeństwo: Gargamel, Klakier, istne szaleństwo.

                                                                                   To pszczoła jakaś: Maja, nie Maja? Jakaś to z ula złośliwa zgraja.

                                                                                   Przebili balony – powietrza brak. Ja ćwiczę dalej – tak czy siak

10. W buzi mam super bohatera. Język waleczny potwory pożera.

Potworem rodzynek, walka z nim prosta – hop do sufitu – tam mały zostań!

Broda oparciem nie rusza się wcale, usta otwarte- jak jest? Wspaniale!

Język zwycięzca potwory połyka. Brawa od mamy – brzmią jak muzyka.

Dzielność twą cenię, wytrwałość i moce. Mamo, tato – ty także to doceń!

Chodźcie tu szybko, bardzo was proszę. Rodzice całusów niech ślą całe kosze.

Duma pierś rodziców rozpiera, bo mają w domu super bohatera!

Jeżeli któreś z ćwiczeń Ci nie wychodzi – nie szkodzi.

Spróbuj jeszcze raz. Na tym polega trening:)

  •  zabieram Was dziś na wycieczkę na wieś. Można tam usłyszeć dźwięki inne niż w mieście. Spróbujcie je wszystkie odgadnąć i nazwać. Znajdźcie obrazki z tymi zwierzątkami w swoich książeczkach i opowiedzcie rodzicom: jak wygląda baran, po czym poznajemy kaczkę, ile nóg ma kurka, a ile konik? Czy wiecie, co lubią jeść te zwierzątka? Pytań jest naprawdę dużo. Mam nadzieję, że z pomocą rodziców uda Wam się znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania 🙂Wiersz ten wykorzystujemy do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów ( słowa w nawiasach)                                                                                                                                                     „Rymy w zagrodzie”

    Raz na grzędzie bura kurka

    nastroszyła swoje…( piórka)*

    Inna kurka głośno gdacze

    Żółta kaczka pięknie…(kwacze).*

    Baran po swojemu beczy,

    koza w kozie z żalem…(meczy).*

    Gniady konik w stajni hula,

    pszczółki lecą wprost do…(ula).*

    traktor w polu głośno huczy,

    a na łące krówka…( muczy)*

    gdy wróbelki nam ćwierkają,

    dzieci rymy…( dobierają).*

     

    Czy potrafisz naśladować głosy tych zwierząt? Przez chwilkę pomucz jak krówka, zagdakaj jak kurka, zabzycz jak pszczółka, itd.

  • Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

     „Skacząca piłka”

    Mała Ala piłkę ma, piłka skacze:

    – la, la, la.

    – la, la, la*

    Ala Ani piłkę da, piłka skoczy:

    – la, la, la.

    – la, la, la*

    Ładnie fika piłka ta: piłka tańczy:

    – la. la, la.

    – la, la, la*

    Piłkę łapie mała Ala, piłka skacze:

    – la, la la.

    – la, la la.*

    Czy ktoś wdzięku więcej ma, od tej piłki:

    – la, la, la

    – la, la, la ?*

    W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci z szeroko otwartą buzią językiem naśladują skaczącą piłeczkę powtarzając za rodzicem; la, la, la.

Zabawy z języka angielskiego – mgr M.Rudowicz-Gawlik

  • Piosenka  o wiośnie : Zabawa do piosenki „Wiosenne memory „- wydrukuj lub narysuj po dwa obrazki zwierząt występujących w piosence : bluebird ( niebieski ptaszek), bee ( pszczółka), ladybug  ( biedronka), butterfly ( motyl), frog ( żaba) . Następnie wszystkie obrazki rozkładamy na dywanie lub stole obrazkiem do dołu. Zadaniem dzieci jest odnalezienie par zwierząt i prawidłowe nazwanie ich w języku angielskim.
  • Piosenka : How many eggs in the Easter basket?
    Zabawa:
    Rodzice wraz z dziećmi przygotowują kolorowe jajeczka ( mogą być wycięte z kolorowego papieru). Jajeczka mają być w kolorze : pink- różowy, purple- fioletowy, green- zielony, yellow- żółty. Jajeczek ma być po trzy z każdego koloru. Przygotowują również dwa koszyczki ( jeden dla rodzica, jeden dla dziecka). Rozkładają jajeczka na podłodze i w rytm piosenki „How many eggs in the Easter basket?” poruszają się swobodnie po pokoju zbierając jajeczka do koszyczków. Kiedy piosenka się skończy rodzic wraz z dzieckiem siadają i pierwszy rodzic zadaje pytanie : How many eggs in the Easter basket? ( Ile jajeczek masz w swoim wielkanocnym koszyczku?) . Dziecko przelicza na głos po angielsku a następnie rodzic. Kolejne pytanie : What color are the eggs in the Easter basket? ( W jakim kolorze są jajeczka w koszyczku wielkanocnym ?) Rodzic wraz z dzieckiem określają w jakich kolorach są jajeczka w ich koszyczku. 
    Karta pracy:
    „Put the eggs in the basket
    Zadaniem dzieci jest wycięcie i włączamy nagranie kolorowanie jajeczek w kolorach, które są wymienione w piosence ( włączamy nagranie piosenki) Następnie wklejamy je do koszyczka. Młodsze dzieci (3-4-latki) mają przygotowaną kartę pracy, e której kolorują jajeczka w koszyczku.